Behöver era kunskaper nu :)!
Jag har tagit ner de gamla tritex-skivorna som satt på väggarna & i stället satt upp väggips & spacklat klart med glasväv i skarvarna. Tjejer kan, eller hur?!!
Nu till min fråga:
Kan man måla direkt på väggen eller skall man sätta ngn väv innan man målar?
I färgaffären sa de att man MÅSTE sätta väv innan man målar pga att det lätt blir "hack" i gipset om man stöter till väggen... Vill de bara sälja eller?

Jätteglad för svar - jag vill hinna bli klar innan helgen! Tänk vad överraskad sambon skulle bli när han kommer hem från jobbresan på fredag... hihi!
 
Man kan måla direkt på gipsen med gott resultat. Har några bekanta som gjort så och det blir kanonbra.

Tyvärr stämmer färgaffärens synpunkter att gips är stötkänsligt, men att säga att man MÅSTE sätta väv är fel - det beror helt enkelt på hur duktig du är på att spackla när du råkar stöta något i väggen... ;)

Vi satte en finväv (utan struktur) på gipsen innan vi målade. En hel del merarbete kan jag lova! Måste nästan stöta något i väggen medvetet för att kunna räkna hem merarbetet... ;D
 
Ok, då är det inte ett MÅSTE då. Jag vill ju inte lägga ner tid på ngt i onödan, som ändå ingen ser skillnad på...!
Jag antar att jag är sådär duktig på att spackla men det är iaf jämnt efter att jag slipat.
Är väven "förlåtande" om man spacklat sisådär bra :-/?
Ahhh, jag vet inte om jag ska sätta väv eller inte...

[quote author=jenfor link=1138718360/0#1 date=1138724075]Man kan måla direkt på gipsen med gott resultat. Har några bekanta som gjort så och det blir kanonbra.

Tyvärr stämmer färgaffärens synpunkter att gips är stötkänsligt, men att säga att man MÅSTE sätta väv är fel - det beror helt enkelt på hur duktig du är på att spackla när du råkar stöta något i väggen...  ;)

Vi satte en finväv (utan struktur) på gipsen innan vi målade. En hel del merarbete kan jag lova! Måste nästan stöta något i väggen medvetet för att kunna räkna hem merarbetet... ;D[/quote
 
Ok, då är det inte ett MÅSTE då. Jag vill ju inte lägga ner tid på ngt i onödan, som ändå ingen ser skillnad på...!
Jag antar att jag är sådär duktig på att spackla men det är iaf jämnt efter att jag slipat.
Är väven "förlåtande" om man spacklat sisådär bra ?
Ahhh, jag vet inte om jag ska sätta väv eller inte...
 
Vad är det för utrymme vi pratar om? Kök, vardagsrum, hall? Det finns ju mer och mindre utsatta rum i ett hus. Är det t ex ett barnrum skulle jag sätta väv direkt.

Den finaste väven (utan struktur) är inte speciellt förlåtande och döljer inte ett halvtaskigt underarbete, så spacklingen är nog lika viktig oavsett vad du väljer.
 

Rummet i fråga är kontor/gästrum...
Skall bara ha arbetsbord med symaskin, dator & hyllor ovanför... Då kanske det räcker med gips då?
Ok, jag skall granska min spackling "kritiskt" i morgon i dagsljus - annars får jag väl fixa!

jenfor skrev:
Vad är det för utrymme vi pratar om? Kök, vardagsrum, hall? Det finns ju mer och mindre utsatta rum i ett hus. Är det t ex ett barnrum skulle jag sätta väv direkt.

Den finaste väven (utan struktur) är inte speciellt förlåtande och döljer inte ett halvtaskigt underarbete, så spacklingen är nog lika viktig oavsett vad du väljer.
 
Och hur menar färgaffären att en gipsvägg med papperstapet skulle bli så mycket mindre stötkänslig? Det är ju ändå det majoriteten sätter upp... Vi tänker då spackla och måla direkt på gipsen.
 
I ett kontor/gästrum skulle jag definitivt ha målat direkt på gipsen.
 
Gips har kanske ett dåligt rykte som väggmatrial men jag har både hängt upp tunga saker samt målat direkt på gipset utan problem. I förra huset hade vi målad gips OCH småbarn men det var inga problem alls.
Sedan kan man ju tänka att det är nog lättare att fixa ett hål om det inte är väv eller annat ytskikt på gipset.
 
Har spacklat rätt så noggrant, är inte 100% nöjd, lite skavanker. Själva målningen har jag inga betänkligheter kring. Att sätta väv har säkert sina fördelar men jag har målat ett antal gipsväggar med gott resultat. Nu i byggprocessen har jag varit så stressad så det finns vissa skavanker men jag skulle aldrig sätta upp en väv, har målat tre gånger så ytan är rätt hård. Skulle barnen cykla eller dyl. och förstöra väggen så spelar det ingen roll med lite väv eller några lager färg extra. Skador får man räkna med om man har kidz. Det viktiga är hur det ser ut efter en eventuell lagning. Spackla på väv låter inte så kul.
 
Efter dennna noggranna "research" har jag bestämt mig för att SKIPPPA väven & måla direkt på gipset :D!
Får väl måla några lager extra med färg - precis som du gjort!

Till alla: Tack för råden!

PAN skrev:
Har spacklat rätt så noggrant, är inte 100% nöjd, lite skavanker. Själva målningen har jag inga betänkligheter kring. Att sätta väv har säkert sina fördelar men jag har målat ett antal gipsväggar med gott resultat. Nu i byggprocessen har jag varit så stressad så det finns vissa skavanker men jag skulle aldrig sätta upp en väv, har målat tre gånger så ytan är rätt hård. Skulle barnen cykla eller dyl. och förstöra väggen så spelar det ingen roll med lite väv eller några lager färg extra. Skador får man räkna med om man har kidz. Det viktiga är hur det ser ut efter en eventuell lagning. Spackla på väv låter inte så kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.