har börjat att riva köket i huset..
Huset stod färdigt 1865, och köket är ju ombyggt några gånger sedan dess..

Hursomhelst så har det stått 2 inbyggda garerober i köket, rev bort dom och såg vad som fanns under korkmattan, masoniten och spånskivorna..
(köket var ombyggt senast 1970)

där ligger det iaf, breda golvplank, över 40cm breda, så där fick man ngt att fundera över...

Ta fram dom och förmodligen få ett ännu dragigare golv, eller lägga matta..
eller slipa och olja?
eller andra förslag på färg?

köksskåp och luckor är från IKEA (askerum grå), vitvaror i rostfritt..
Hade tänkt kalka vid diskbänk i mörkgrått alt mörkblått (små fyrkantiga saker på nät)

väggarna ska ha bröstpanel och målas i antikvitt eller grått...ljusbeiga väggar eller så...

bänkskivorna ska vara i ek...(samt köksmöblerna)
inte riktigt bestämt med det...

tips och åsikter?
 
Absolut ta fram golvet! Slipa och behandla efter smak o tycke!
 
Ett så gammalt golv behöver inte vara felfritt för att vara snyggt.
Jag har själv tagit fram trägolv i två rum och tyvärr var det välspikad mazonit som lämnar fula hål, men det gör inte så mycket. Det är ändå mycket charmigare än plastmattan.
Angående draget så finns det ju fårskinnstofflor, eller så kan du köpa en braskamin och elda upp till ca 28-30° så blir det ungefär lagom vid fötterna.

/Dymlingen
 
dymlingen skrev:
Ett så gammalt golv behöver inte vara felfritt för att vara snyggt.
Jag har själv tagit fram trägolv i två rum och tyvärr var det välspikad mazonit som lämnar fula hål, men det gör inte så mycket. Det är ändå mycket charmigare än plastmattan.
Angående draget så finns det ju fårskinnstofflor, eller så kan du köpa en braskamin och elda upp till ca 28-30° så blir det ungefär lagom vid fötterna.

/Dymlingen
Jo det lutar åt att ta fram trägolvet,måste iaf se hur skicket är på det, dom är iaf 400mm breda.
Angående värme så har jag 1 kakelugn, på övervåningen, 1-2-3 stycken på nedre plan.
Tyvärr måste jag ta bord vedspisen i köket, dels för att den gamla är trasig, samt att den faktikst INTE får plats, har ägnat många timmar till att försöka klura ut ett bra sätt att få behålla den, men det gåt inte...

men som du säger, iklädd i ett par fårskinnstofflor så kan man utstå draget, och få gå på ett fint golv...
:)
 
Kan du inte isolera golvet då?
Vi tog fram ett gammalt golv från 1900 och lät ett företag blåsa ner ekofiber som isolering för att slippa draget. Funkade kanon och hade samma kostnad som ett nytt golvmaterial.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.