Hej,

Jag skulle vilja höra er historia, hur ni hittade era tomter. Hur många ni fick nej av innan?
Är det vanligt att folk med mark som egentligen inte tänkt stycka av och sälja gör det bara för att man frågar?

Där vi bor finns knappt några tomter lantligt till salu. Börjar nu fundera på om man skulle ut och jaga.
Jag är jätte spänd på era historier.

Malin från Trollhättan
 
Jag köpte min tomt med ett gammalt soldattorp av en "bonde" som hade köpt marken för åkrarna. Han styckade av och sålde marken och torpet.

En annan fördel att köpa av lantbrukare är att de har rätt inställning till hur stor tomt man behöver. Min tomt är ca 40 * 90 meter, dvs 3600. Hade ett husföretag varit inblandad så hade man säkert fått en tomt på runt 1000.
En annan fördel är att säljaren *inte* vill ha vatten (läs:å) på sin tomt, inte heller ville han ha vägen! Den går ju inte att odla på.
Och en "bonde" har inga problem med att köra på åkern  ::)
Alltså fick jag både väg och vatten  ;) istället för lera, lera, lera i åkern.

Det är också ganska trevligt att se hur de växer på åkern under sommaren, även om jag inte kan förstå hur han kan sköta dessa jätteåkrar när jag knappt klarar av mitt jordgubbsland...

Ifall du pratar runt med lantbrukarna i trakten så kanske de kan stycka av lite åkermark där det finns andra hus som blir dina grannar. Det kan även finnas som i mitt fall någon äldre byggnad på. Jag vet även de som köpt marken vid tex. mindre steniga kullar och byggt hus. Det är också icke-odlingsbar mark, men perfekt för hus. Trevlig utsikt på köpet!

Sammanlagt vet jag 5 personer som köpt av jordbrukare runt Uppsala. 3 på plan åkermark, 1 på stenkulle och en högst upp på en kulle vid åkern. Istället för att lägga huset nere nära vägen så lades huset högst upp omgiven av träd. Riktigt fräckt!

Mitt råd blir givetvis att lära känna lite jordbrukare där du vill bo. Det finns ju många mysiga platser runt åkrarna där det inte lämpar sig att odla pga steniga kullar o dyl, men är perfekt för ett husbygge...
 
Här nere i den delen av Skåne där vi bor finns det inte en chans för lantbrukarna att få stycka av mark och sälja. Eftersom lantbruken/bygden ska hållas intakt. De få som lyckas kringla sig runt regelverket måste bygga längs vägen för att behålla den gamla karaktären. Man får alltså inte bygga uppe på en kulle eller liknande. Hade varit intressant att höra hur det fungerar med det i olika delar av landet.
 
Phillinea skrev:
Här nere i den delen av Skåne där vi bor finns det inte en chans för lantbrukarna att få stycka av mark och sälja. De få som lyckas kringla sig runt regelverket måste bygga längs vägen för att behålla den gamla karaktären.
Helt rätt - och det räcker oftast inte med att bygga längs vägen utan nybygge skall kopplas till redan befintlig bebyggelse. Man kan tycka vad man vill om detta men jag tycker det ligger en del vett i att bevara landskapet så intakt som möjligt.
 
Nissens
yonna yonna skrev:
Helt rätt - och det räcker oftast inte med att bygga längs vägen utan nybygge skall kopplas till redan befintlig bebyggelse. Man kan tycka vad man vill om detta men jag tycker det ligger en del vett i att bevara landskapet så intakt som möjligt.
Den annalkande istiden lär återställa naturen och utplåna spåren efter oss ändå. ;)
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Såhär 16 år senare så är den där istiden till och med lite närmare.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Kanske, om inte den globala uppvärmningen skjutit fram istiden mer än 16 år…
 
Men uppvärmningen var väl redan inprisad 2006? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.