www.carporten.se har vi hittat billiga carportar inkl takpannor, stuprör etc.. Men kan man måla på tryckimpregnerat trä? Eller får man lov att ha det som det är? isåfall är det ju mindre intressant!

/SaraLynn
 
Klipp från Flüggers sida:

1. Tryckimpregnerat trä Tryckimpregnerat trä känner man igen på att träet oftast har en grönaktig yta. Används ofta för stolpar, räcken, carportar, plank och liknande. Tryckimpregneringen skyddar mot röta och svamp. Nytt tryckimpregnerat trä kan vara ganska fuktigt, och du bör vänta med behandlingen, tills det är torrt. Vi rekommenderar att behandla tryckimpregnerat trä tidigast ett år efter det att det monterats.

Väderutsatta delar som räcken, vindskivor, ändträ m.m.. behandlas med Flügger 96/97 grundolja alternativt Flügger 98 grundolja där så rekommenderas. Därefter grundas allt trä med rekommenderad färg i resp. färgsystem. Slutstryk-ning 2-3 ggr sker med den färgtyp som valts.




http://www.flugger.dk/se/godaraad/trae/default.asp?id=244



 
Tack för svaren!

/SaraLynn
 
Fungerade perfekt.

Tack för tipset om de billiga carport arna.
Beställde en vecka efter att jag såg detta inlägg och byggsatsen kom på utlovad dag och nu har jag monterat ihop den, tog ca: 40-50 timmar.
Med frakt kostade carporten 27600kr, det var billigare än att köpa lösvirke och allt ingick dvs. stuprör och betongtegel, tom spik o skruv. Bra bruksanvisning men virket var väll inte högsta kvali`ten , men som carport funkar det kanon. Vissa saker fattade jag inte trots bra manual (ganska ohändig) men då ringde jag och fick hjälp.

/Johan
 
Inger-Pinger skrev:
Vad roligt att du är så nöjd! :D

Vilken modell köpte du?

Känns konstruktionen "ranglig"? I och med att carporten står på stolpar på båda sidorna.

Hur förankrade du stolparna?


Ett sätt att stabilisera en sådan carport är att sätta strävor diagonalt i hörnen ;)
Inger
 
Car 11B köpte jag från carport en.se och den kändes absolut inte ranglig, allt hänger på hur du förankrar den.
Jag valde billiga plintar från byggmax och det fungerade perfekt.

Ursäkta att svaret tatt så lång tid, men varit och husvagnscampat i "kanonväder" :'(

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.