Hej!

Vi köpte ett hus under sensommaren som under en fördjupad besiktning visade sig ha förhöjda värden under golvet. Vi fick ner priset och rev ut hela skiten och ersatte med nivellgolv.
Det gjordes en besiktning av hela huset innan.

Nu till problemet...
När vi igår rev ner ett innertak (5cm akustikplattor) i garaget hittade jag svartmögel 1m lång och 10cm brett längs en skarv i gipsen ovan innertaket.

Vid besiktningen tog vi ner nån platta och kikade, där såg det såklart bra ut. Men vi rev inte ner hela taket(såklart).
Till saken hör att den förre ägaren haft en firma som lade nytt papptak på det platta taket under 2011.

Säljaren tecknade en dolda fel försäkring, är det lönt att försöka med den?
Vad skall man trycka på vid en eventuell anmälan?

Jag är inte supertaggad på att börja riva garagetaket i dagsläget, men om det varit en massa fukt lär ju den inte försvinna i ett sånt utrymme???Och om det gamla taket läckte verkar det hur korkat som helst att inte ha undersökt närmare...

...Btw det är en ekonomimidel med enkelgarage tvättstuga wc mm mm om ca 75m2 totalt varav garaget är ca 25.

Jag känner mig lite rådvill...
 
O
Hur svårt var det att ta ner plattorna? För mig låter akustikplattor som nånting som inte sitter fastskruvade utan bara ligger på en ställning, men jag kan ha fel...
Vad har besiktningsmannen skrivit om garaget? Det är väldigt intressant om du ska kunna ha nån chans att ens fundera på dolda fel försäkringen... Dock vet jag inte om det räknas som dolt....
 
Taket går ju att ta ner och sätta upp men det är inte gjort i en handvändning...har lite bryderier om jag ens ska engagera mig i försäkringsbiten...
 
Anmäl det till att börja med, visar det sig sedan vara lätt och billigt att åtgärda kan man ju bara avskriva det. Tvärtom är svårare, om man inte anmäler i tron att det är nåt litet och så visar det sig att hela taket måste göras om.
 
O
I och med taket så pass lätt går att ta ner så känns det som att det är nästan omöjligt att få det som dolt fel.
Om ett fel ska vara dolt så är en av kriterierna att det inte skall gå att upptäcka utan förstörande undersökning.
I det här fallet så verkar det gå att ta ner utan förstöra taket alltså svårt att få det som dolt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.