Ritning av husplan med orangemarkerat grävt område vid carport och blått markerade dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har precis grävt ur hela det orangemarkerade området, cirka 40cm djupt. Och längs fasaden har jag grävt cirka 60cm, har inte stött på någon dränering över huvud taget på denna sidan huset. Kanske skippar man att dränera just i carporten med tanke på att det är tak. Men jag hittar inte heller utanför förrådet eller tvättstugan där jag har grävt en meter i varje riktning.
Jag vet att det finns dränering på andra sidan huset (markerat i blått) för att det finns oranga pluggade rör som sticker upp (för spolning).
Har dock inte sett detta någon annanstans runt huset.

Här kan man se hur det ser ut.
Urgrävt område vid husfasad med grus och synliga dagvattenrör, djupt hål i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I högra hörnet har jag grävt ganska djupt, resterande är i befintlig grunds underkant (40cm djupt).
Som ni ser så finns det dagvattenrör synligt. Däremot ingen dränering.

Hur bör jag göra för att lyckas koppla på mig på dräneringen?
Anledningen till dränering är för att det ska gjutas en ny grund i carporten.
 
Dränering bör ju ligga ca 50cm under grund sulan, dagvatten lägger man i regel över så min gissning är att du bör gräva lite till
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Dränering bör ju ligga ca 50cm under grund sulan, dagvatten lägger man i regel över så min gissning är att du bör gräva lite till
Är det troligt att det ligger dränering utanför carporten eller inne i carporten längs fasaden?

Hur långt ut från fasaden är rimligt att tro att den ligger?
 
Ca 1 meter har jag hört är normalt. I ditt fall ser det ut som att carporten va planerad från början och då tänker jag att den bör ligga utanför carport.
Ren gissning dock
 
Framsteg, jag hittade dränering på långsidan, inte kortsidan dock.
Något jag tyckte var konstigt är att den är kopplad mot dagvattnet vilket jag trodde var något man inte gjorde?
Det är garanterat ingen hemmafixare som har gjort det utan detta är dränering som gjordes vid byggnationen 1998.

En annan sak är att dom har dumpat massa betong i hörnet där dräneringen går ihop med dagvattnet. Och kollar man noga så ser man att dräneringen går upp en bit innan den kopplas på dagvattnet.
Detta gör ju att dräneringen rinner bakåt.
Öppnad dräneringsgräv med synlig dräneringsslang och grus, ansluten till dagvattenledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringsrör kopplat till dagvattensystem omgivet av betong och grus vid husgrund från 1998.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävd mark som visar en dräneringsrörkoppling ansluten till dagvattnet och högar av betongrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.