Hej
I vårt hus har vi en länga med fönster som är 2 x 310 cm och som hade fönsterbrädor som var 310 långa 25 djupa och 3 höga. De var troligen gjorda av hajoms snickerier men har efter 30 år gjort sitt.
Jag har försökt att hitta nya men kan inte hitta några fönsterbrädor i dessa dimmensioner.
Det enda som liknar de gammla är stavlimmade bänkskivor, men jag vill ha skivor som är (ser ut som) en hel planka. Vet någon om var man kan få tag på långa laminerade skivor i riktigt trä?  
 
johan6504 skrev:
Vet någon om var man kan få tag på långa laminerade skivor i riktigt trä?  
Ska du ha laminat eller riktigt trä??
Om det är laminat du ska ha kan du kanske kolla med en bänkskivetillverkare om det går att måttbeställa, då får du ju rätt tjocklek direkt samt att det finns hundratals olika mönster att välja på (finns säkert även som "helplanka")
Annars kanske du kan använda en vanlig bänkskiva i rätt längd och längskapa själv, de är ju 60 djupa som standard och personligen skulle jag tacksamt ta emot de 5 extra cm på djupet, annars kapa 25 cm/längd och kassera 10 cm från mitten.
Problemet är ju bara att du behöver laminerad kant på bägge långsidorna och det går iof. enkelt att beställa men det brukar kosta en liten slant extra ;)

Om det är "riktigt" massivt trä du vill ha så är det nog enklast att beställa via närmaste snickeri.
Massiva träskivor som är laminerade utanpå har jag däremot aldrig hört talas om, men det kanske andra har :)

MVH/Christina.
 
Jag tror att Johan menar skiktlimmade brädor, typ lamelllparkett.

Hör hos ett snickeri. Att använda laminatbrädor är väl inte så vanligt i fönsterbrädor...
Vi gjorde egna fönsterbrädor, inte lamelllimmat utan snarare stavlimmat.
I det här fallet behövs bara två eller tre "stavar" som man vänder på för att hindra att brädan slår sig.
Man lägger virket så att "stavarna" liknar varandra och uppfattas därför som en homogen bräda. På köpet blir man av med eventuella kvistar.
Efter två år är de helt formstabila.
Enkelt att göra själv om man har rätta verktyg dvs bra sågbord, limknektar, planhyvel och fräs.

Så här blev det:

brada.jpg
 
Javisst, så är det säkert :).
Men iom. att han uttryckligen skrev laminat så....... :-/ ;)
Fast iof. är det väl inte så ovanligt med laminat som material i fönsterbrädor, alltså sådana där "gamla vanliga" som sitter på konsoll, "Lundbergs" har ju ngn. variant i "marmor"laminat, men du har säkert rätt att det är lamell det handlar om :)

//Christina.
 
Man vet ju aldrig...:)

Johan, kom att tänka på en annan sak: Går det inte att demontera brädorna och helt enkelt slipa till dem?
Är det massivt trä finns det ju lite att ta av.
Eller hyvla ner dem, ett par millimeter ner brukar det ju finnas friskt virke.
 
Hej och tack för alla förslag :)
Jo det är nog lamell jag menar. Grunden är spånskiva med att tunnt lager av riktigt trä limmat åvanpå.

KarlXII: Jag har demonterat skivorna och försökt att slipa ner dom. Problemet var att resultatet inte riktigt blev vad jag hade hoppats på. Jag har tillgång till en rikt och planhyvel så att hyvla var en tanke, men den sprack på att den inte var tillräckligt med material.

Så jakten på något nytt fortgår ;) Jag har varit på en brädgård och kollat upp hyvlad ek i en dimmension som skulle kunna gå att limma ihop tre längder, blir ihnte riktigt som jag vill men bättre än diskbänk ;)
/J
 
kanske inte vad du vill ha, men man kan köpa från brädgård ganska tjock, barken avtagen, men det syns att den varit där, alltså oformlig i kanten. En lackad sådan kan vara fint. Ovanlig iallafall :)
 
Köp köksbänkskiva, finns i alla dess utföranden av träliknande material, och be brädgårn såga till dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.