Ska sätta upp en ribbstol på insidan av en yttervägg och tänkte sätta upp en skiva (plywood eller mdf) som jag skruvar i väggens reglar och sen skruva ribbstolen i skivan. Problemet är att jag hittar inga reglar i väggen, varken horisontella eller vertikala. Testat att knacka och lyssna och även med en zircon regelhittare. Huset är ett trähus och just denna ytterväggen byggdes 2016 (innan jag köpte huset, så vet ej konstruktionen av väggen). Kan det vara att det redan sitter nån träskiva istället för eller innanför gipset som "döljer" reglarna från regelhittaren?
Och räcker det med en skiva för ribbstolen eller borde jag köra med plankor istället mellan ribbstolen och väggen?
Hur hade ni gjort?
 
Reglarna står antagligen cc 60 från kanten av rummet men det kan också sitta 45reglar liggande innanför de bätrande reglarna som utgör ett installationsskikt.

Om du inte behöver skydda väggen mot slitage med en skiva utan bara vill få upp ribbstolen skulle jag sätta en regel upp och nere mellan väggens reglar och fästa ribbstolen i den reglen.Går det blir det snyggare att fälla in "fästregeln" i ribbstolen
 
  • Gilla
ptsw
  • Laddar…
En modern regelkonstruktion är normalt uppbyggd av tre skikt av reglar. Innerst liggande, sedan stående åtminstonde 145 mm djupa och sedan ytterst liggande igen. Om klädseln på insidan består av OSB plus gipsskiva kanske det är svårt att knacka sig fram. Jag tycker du borde kunna mäta dig fram till de horisontella reglarna på insidan. Utgå från att det ligger en regel närmast golvet och att c/c-avståndet sdan är 600 mm. Möjligheten finns att väggen är elementbyggd och då kan konstruktionen vara lite annorlunda. Det bör framgå av husritningarna. MDF är inget bra material ur hållfasthetssynpunkt. Plywood är bättre. Furuplywood är snyggare än K-plywood, men an kan ju måla.
 
  • Gilla
ptsw
  • Laddar…
Galt
Om det är en regelvägg kan du använda en magnet för att hitta de överspacklade skruvskallarna i väggen, där har du också reglarna. Vill du kan du sedan borra två 8-10 mm hål 4-5 cm från varandra (bredvid reglarna, borra inte djupare än genom skivmaterialet), lys genom det ena hålet och kika genom det andra. Så bör du efter detta ha ganska bra koll på väggen.
 
  • Gilla
ptsw
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.