Hej. River ur ett rum i källaren. Hittade detta under golvet. Någon som vet vad det kan vara?!
Upprivet golv i källare som avslöjar en mystisk, rostig metallöppning och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förr fanns de en tendens att sätta borrhålet till vatten inne i huset, plattan i botten är bultad eller ser jag fel? En gissning iaf :)
 
Inget borrhål då det är kommunalt vatten och avlopp. Kanske någon inspektionslucka till dessa?
 
Hur gammalt är huset? Det kan ju ha funnits egen brunn tidigare?
 
Hittade även denna brunn. Kan man gjuta igen den? Hur i så fall?
Rostig gammal brunn sedd uppifrån med synlig grusmark och en del av en sko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är egethemshus från 1939. Men rätt säker det var kommunalt från början. Men man vet aldrig.
 
Hittade precis samma sak i vår källare för ett par veckor sedan. Också ett egnahemshus men byggt 1944. Hoppas någon har ett svar på vad det är :)
 
Hade likadant i vårat radhus, i det fallet var det inspektionslucka till avloppet :) Ta bort bultarna och titta!
 
Hål nr 1 kan vara en renslucka för avloppet, hål nr 2 en vanlig golvbrunn.
 
Inget avlopp under den vi hittade i vårt hus. Det var en homogen låda i betong.
 
Jag tror på fotografens gissning, verkar vara avloppsstorlek. Smörj upp muttrarna och öppna och kolla.

Jag hade inte gjutit igen dem, de kan vara bra att ha om du får stopp i ditt gamla avlopp eller vill sätta in något avloppskrävande. Sätt golvluckor istället.
 
Jag har exakt samma utrymme i tvättstugan. Hus byggt 71. Avloppsstammen går ut från huset därinunder. Det är alltså en inspektions el spol punkt. Gjut inte igen.
 
Nu när jag tittar på bilden via datorn så ser jag att det är en renslucka till avloppet så det ser inte ut som det vi hittade i vårt hus. Vår "låda" var helt i betong och avloppet går ut på ett annat ställe i källaren. Undrar om det hos oss var en gömma :)
 
Tack för svar. Är säkert till avloppet. Vad tror ni om brunnen, går den att gjuta igen? Hur kan man gå tillväga för att göra det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.