Som tråden antyder.. fann igår missfärgning på väggen bakom en tavla.

Första tanken är såklart mögel (det man ser är ju det svarta..).. andra tanken var trycksvärta från tavlan..

Båda är inte självklara... och jag funderar på hur man ska gå vidare med att "luska ut" vad det faktiskt är!

Har inte sett något innan (men har heller inte lyft omkring på tavlorna), Har inte stuckit ut några slags missfärgningar, som fått oss att titta.. (det dök som sagt upp bara när jag lyfte bort tavlan från spiken).

Rummet har fritt flödande av luft .. inga möbler förutom en skänk och de där tavlorna (tömdes för ett par år sedan när vi skulle riva golvet.. som blev uppskjutet). Vägen är inte heller slät, så det borde ha cirkulerat luft bakom tavlan också.. det var inga märken bakom de andra två tavlorna.. och tavlan ifråga (som hängde över "skadan".. har inga fläckar, skador, kladd, beläggningar, färgskillnader osv på sin baksida.. som legat mot väggen (därför det ändå kändes lite orealistiskt med trycksvärta.. tavlans träram är spotless).

Väggen i sig själv är en lerstensvägg.. "nätad" och målad.. och det är plastfärg på denna sida (så vitt vi kunnat lista ut) men troligen inte på andra sidan.. det är en innervägg.. MITT I huset.. inga vattenledningar i den delen av huset alls.. dock är det lite "bomljud" på/i väggen just där och jag skulle gissa att de fräst/lagt in elrör där tidigare (man ser det på några ställen på väggen allmänt).. så det verkar vara lite tomt därbakom..

.. MEN.. så har vi det här.. (som fått mig o fundera lite mer..)
Märket på väggen är precis bakom murstocken till vår kakelugn.. OCH vi har takläcka i närheten av den (som vi inte hittar..) och då är frågan .. kan det ha runnit ner vatten längs med murstocken.. som fått nån slags tillväxt därinne..🤔 (nej, inga fläckar i taket eller längre upp/ner på väggen). Det vattnet vi har som regnar in ibland (3 gr om året ungefär när vinden är åt ett speciellt håll..) hamnar rakt ner i en skål. på kakelugnen.. (har aldrig visats några tecken på att vatten varit på golvet däruppe eller liknande).

Finns det några snabbtest att göra hemma där man kan "bevisa" att det är mögel just? (som inte kostar multum.. för då tar jag hellre hit nån mögelspecilist).

När det väl kommer till kritan.. så knackar jag ju ner skiten och tittar bakom när vi river bjälklaget.. men skulle vilja veta om det är mögel.. då vet jag att jag måste kontrollera bjälklaget en våning upp också.. för vatten har ju en tendens att röra sig i konstiga riktningar..

Missfärgad vägg med svarta och beige fläckar som kan vara mögel eller trycksvärta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Extra info.. det är också (förutom det svarta) en beige beläggning .. som man kan se om man zoomar in på bilden.. undrar vad det är också.. (har petat på båda.. och de försvinner relativt lätt..)

Vägg med möjlig mögelskada och termostat, svart och beige missfärgning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar också en bild .. en bit ifrån.. (man kan se uppåt att de gjort något på väggen.. och fyllt på.. och så sitter det dessutom en termostat en bit på sidan där.. borde inte vara igång ens.. för vi har klippt golvvärmen i elskåpet för flera år sedan..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.