Hej! Här kommer mitt första inlägg!

Jag ska till sommaren bygga om mitt förråd till en lägenhet.

Det första jag tänker dra igång med är att fixa vatten och avlopp.

Jag har beställt VA-ritning ifrån kommunen där man tydligt ser att vattnet borde passera förrådet för att nå huset.
Jag ser att kommunen dragit fram vattnet till gränsen. Jag kan inte se var ledningarna går inne på min egen tomt dock. Hur ska jag göra för att hitta dem på ett smidigt sätt?

Min tanke är att koppla på VA ifrån nuvarande ledningar som går till huset. Blir jag tvungen att anmäla denna på koppling till kommunen?
( Jag vet att det är krav om man kopplar på sig på kommunens "brunn" om ni förstår vad jag menar) Men hur är det när jag kopplar på mig på egna ledningar?

Ni lär se mig mycket i detta forum framåt sommaren. Jag kommer att lägga ut en projekt tråd både för min egen skull och för intressant läsning.
 
Du borde ju iaf sätta tillkopplingen efter din vattenmätare.
 
Det har du rätt i. Vattenmätaren sitter inne i huset.
Kanske kan man sätta en separat vattenmätare i lägenheten?
 
Inte mycket som hände i denna tråden!

Vad är det för regler som gäller för att sätta upp en vattenmätare i lägenheten? Då kommer jag alltså att ha 2st vattenmätare på min tomt.

Vad kan det kosta i runda slängar?
 
då får du ju 2 st olika abonemang. om jag hade varit dig hade jag dragit en kulvert med både va och radiatorkrets om du har det? från tex pannan om det nu går... annars e det ju kallvatten till stugan i pemslang. och där inne ´sätta bredare eller vad du nu vill ha där...
 
Jag har nu förstått att det smidigaste är att flytta vattenmätaren. Vad är förknippat med flytten? Är det några speciella avgifter om jag vill dra det till min andra byggnad på tomten.
 
Om du vill ha separat avläsning på lgh så är det väl enklast att du grenar av efter kommunens vattenmätare och sätter en särskild till lägenheten som du själv läser av och debiterar hyresgästen.
Då behöver du inte blanda in kommunen och betala för dubbla abonnemang.
 
  • Gilla
bavermun
  • Laddar…
Problemet är att vattnet passerar lägenheten först sedan till vattenmätaren.
Därför hade det varit smidigast att flytta vattenmätaren.

Däremot är det en mycket bra ide att senare sätta en egen vattenmätare. Det kommer jag göra.

Om jag skulle dra vattnet utan att flytta vattenmätaren blir jag tvungen att riva upp uterum + uteplats + lite inomhus.

Någon som vet om det kostar något speciellt att flytta den? Måste kommunen göra det?
 
Finns det någon lösning där man drar vatten i markhöjd med värmeslingor?
 
Du måste anmäla till kommunen att du tänker göra om förrådet till en lägenhet. Du kan råka ut för dryga böter om du inte gör det.

Det bästa är nog sedan att flytta mätaren till nya lägenheten, OBS kommunen flyttar själva mätaren! Den är plomberad! Pilla själv=böter! Den byts minst vart nionde år så de kommer märka om du pillar själv...

Du kommer sedan att få en tillkommande lägenhetsavgift på ditt va-abonnemang.

Glöm inte tänka på värme och avloppslösningen...
 
Okej, jag förstår. Jag är i fullgång med bygglovs papper och ska ringa på måndag och boka rådgivning.

Var går skillnaden på att hyra ut en gäst-stuga eller lägenhet? Hyra ut ett rum? Den delen som jag tänker bygga om har nämligen alltid varit ett isolerat rum/sovrum. hur bör jag presentera det hela för att göra det så fördelaktigt som möjligt.

Blir direktverkande el. Blir bara en 28kvm lägenhet. Avloppet är som jag förstått det bara att koppla på precis utanför lägenheten.
 
Angående vattenmätaren så tror jag inte att kommunen tillåter två abonnemang på en fastighet utan du får stå för det och fakturera hyresgästen. Vi har det problemet på min arbetsplats men det är kanske andra regler för bostäder.
 
VA mätaren sitter på första våningen. Bakom trappan.

Så blir i så fall: trappan 1m, liten hall 1m, 3m uterum, 4m uteplats Sedan kommer vattnet in i huset.
Kanske hade räckt att dra den längs med väggen inomhus. Sedan under uterummet med värmekabel? I så fall hade jag sparat mycket klydd med va verket

.Sedan sätter jag en egen mätare när vattnet kommer in i lägenheten som skrevs tidigare.
Behöver jag anmäla om jag drar vattnet från egen vattenmätare?

Kan någon bekräfta att avloppet bara är att koppla på? Utan att anmäla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.