Vår fritidshustomt blev avstyckad 2006 och nya tomtrör slogs ner.
Vad jag minns så var två som visar gränsen mot vägen förbi här väldigt djupt nerslagen, kanske pga av att vi redan klippte gräs här. Ett motstående hörn har jag koll på vart det tredje röret är, det fjärde grävdes loss när EON flyttade byns elledningar. Nu ser jag utifrån tomtkartan att det står åtminstone 5 m fel från det enda tomtrör som finns att utgå ifrån.
Jag har försökt utgå från det och mätt upp avstånd till ett vid vägen, men vet ju inte i sidled var det finns. Jag har provat med att dra en magnet från biltema över gräsmattan där det någonstans borde vara men känner ingen dragning. Även provat sticka ner en kniv lite runt om där jag tror det kan finnas.
Koordinater finns angivna i lantmäteriets handlingar, kan jag dra nytta av dem eller hur kan jag hitta de två försvunna så att jag kan sätta det fjärde på rätt ställe?
 
tror man ska be Eon sätta tillbaka tomtröret? Det får man väl inte flytta på hur som helst ?
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
tror man ska be Eon sätta tillbaka tomtröret? Det får man väl inte flytta på hur som helst ?
Medveten om det, men jag vet inte om jag får skylla mig själv där, dels är det ett antal år sedan dels så var jag nöjd när det stod upprätt igen, jag förutsatte att de hade kompetens/behörighet att se vart tomtgränserna gick.
Så frågan är hur jag hittar mina försvunna tomtrör.
 
Jag har letat tomtrör med kompass med framgång
 
Totte_S
Det snabbaste sättet är att använda en metalldetektor - som man inte får använda utan tillstånd pga diverse.
För mig tog det 15 sekunder att hitta när jag visste på ett par meter ungefär var det fanns.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jag har också kört med metalldetektor (från Jula). Medveten om att det inte är tillåtet (skall förhindra forminnes plundring), men jag har lite svårt att se att någon skulle bry sig.
 
På lantmäteriet kan du kolla på ”min fastighet” och se måtten till alla närliggande (synliga) tomtrör och med hjälp av två mått mäta exakt var det ligger…..
 
Jag har lyckats hitta de två som var nerslagna för mycket, mätte från det enda tomtrör som jag visste var det var och sedan kollade jag bland bekanta om någon hade en metalldetektor. På så vis fick jag låna en, men trodde inte en sekund på den, lätt som en fjäder och det mesta i plast.Efter lite googling hur den fungerade så hittade jag ett av dem och kunde sen mäta till det tredje och även hitta det med detektorn. Mätt fram nu vart det fjärde ska vara på ett ungefär och det är flera meter från där One-Nordic lämnade det. Efter att ha googlat lite så är det endast lantmäteriet som får sätta tillbaka röret på rätt ställe, men det är fastighetsägaren som beställer och därmed också får fakturan. Jag ska försöka få kontakt med One-Nordic och höra vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.