Hej,

Jag äger en gammal fastighet där det INTE finns någon fysisk gränsmarkering på ena sida (mot skogen, "68,5"). Se bifogade bilder.

Kan man hitta siffror på den kartan som går att läsa av via en mobiltelefons GPS-funktion?

Tack på förhand!
 
  • Gammal handritad karta med tomter och måttangivelser, eventuellt för planering eller fastighetsfördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tabell, handskrivna siffror, kolumner för "Station", "Gångtid, per", "Riktnings", "Längd".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt dokument med tabell, text och siffror, troligen en fastighets- eller lantbruksrelaterad förteckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du hittat punkterna 1 & 6 Rör i betonggjutning så vet du väl var gränsen går?
 
D Dilato skrev:
Har du hittat punkterna 1 & 6 Rör i betonggjutning så vet du väl var gränsen går?
Det finns inga fysiska gränsmarkering på tomten.....
 
  • Gilla
Vestmania
  • Laddar…
Inte alls eller inte på ena sidan?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns ju inga koordinater på kartan, bara avstånd, så att direkt läsa mot GPS går ju inte. Vill du bara ha nått ungefär kan du ju i stället gå in på https://minkarta.lantmateriet.se/ och ta koordinaterna därifrån.

Blir ju inte speciellt exakt dock. Om du vet någon av hörnen kan du ju ta koordinaten från den och se räkna ut vart de andra hörnen är. Dock vet jag inte precisionen på GPSen i din mobil.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H Henrik.S skrev:
Dock vet jag inte precisionen på GPSen i din mobil.
Normalt sett inte bättre än 10-20 m.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Jo, den är normalt sett bättre än så. Men det är inget som du med säkerhet vet.
 
Den har iallafall inte cm precision vilket lär krävas för att hitta rätt..
 
B b8q skrev:
Normalt sett inte bättre än 10-20 m.
Det kan absolut räcka för att hitta en gränsmarkering. Ofta ger den bra position. Men efter som man inte vet det duger den inte för att märka ut en gräns.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, den är normalt sett bättre än så. Men det är inget som du med säkerhet vet.
Jag använder ibland en app på Android som heter "GPS Test". Där går det att se vad som kallas accuracy. I mitt fall nedan användes 60 satelliter av 74 och accuracy angavs till +/- 3 m. Det går alltså att få fram info om precisionen vilken ofta är över +/- 20 meter om man inte låter mätningen pågå någon minut eller helst längre.
GNSS-statusskärm med mätvärden, signalstyrka, satellitpositioner, tid och enhets noggrannhet för positionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min telefon visar position med max någon meters diff.
Inomhus just nu i soffan.

Skärmdump av en kartapplikation visar användarens positionsmarkering med texten "Min pos." och noggrannhetscirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Digital illustration av blåa cirkelformade objekt på en genomskinlig bakgrund med abstrakta grå rektanglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den siffra som Classe visar är nog diametern på den ljusblå cirkeln. Man vet att man är innom den. Men i allmänhet visar den ju bättre än så och man är i mitten. Men man kan inte vara säker på det.
 
B b8q skrev:
Normalt sett inte bättre än 10-20 m.
Det gällde kanske fram till maj 2000... Normal precision hos en handhållen multinäts mottagare i dag är runt 2-5 meter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JuliaUppsala skrev:
Hej,

Jag äger en gammal fastighet där det INTE finns någon fysisk gränsmarkering på ena sida (mot skogen, "68,5"). Se bifogade bilder.

Kan man hitta siffror på den kartan som går att läsa av via en mobiltelefons GPS-funktion?

Tack på förhand!
Har du t.ex. pinnarna 2 och 5 som efterfrågats förut så kan du triangulera med långt måttband eller snöre om vi gissar att fastigheten är perfekt rektangulär?
Men vad är syftet med mätningen? Det är bara lantmäteriet som kan mäta upp så att det blir giltiga koordinater.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.