Jag har ett litet problem, och söker en bra, enkel lösning.
Jag monterade en STOR garderob framför första tele-uttaget som jag ska använda till mitt bredband. Jag kopplade in modemet innan jag ställde dit garderoben, men nu behöver jag komma åt uttaget när jag ska kolla om det är något fel med uttaget. Då jag inte får önskad hastighet på uppkopplingen.
Kunde han tänkt på det tidigare, att göra håll i garderoben, men såg inget problem med uttaget då.

Kan jag med något instrument eller liknande hitta uttaget som sitter någon cm bakom baksidan på garderoben?
Det är alltså lite luft där bakom.

Jag vet ungefär var det sitter, men skulle vilja veta lite mer exakt för att inte behöva göra för stort hål i garderoben.

Det är en gigantisk garderob som täcker hela väggen med skjutdörrar, och ta ner garderoben är inget bra och enkelt alternativ heller känner jag.

Vad göra? Någon som har någon bra idé.
Eller ska jag bara gå på känn, och hoppas på det bästa? :)
Det finns ett eluttag bredvid teleuttaget, det kanske är enklare att hitta det och på så sätt hitta teleuttaget. Hmm... vet inte hur det fungerar, men vet att man kan på något sätt kunna hitta el-ledningar i väggar... eller?
 
Fattar jag rätt? Du har alltså byggt in två uttag och ett modem? Du hade tänkt dig att modemet skulle fungera i evighet? Allting ligger bakom baksidan på garderoben?

Jag skulle ta upp en stor lucka bak i garderoben så att man kan jobba bekvämt med uttagen. Såga upp ett stort snyggt hål och gör en lucka av materialet.
 
Modemet har jag synligt, för det måste jag komma åt ibland. Det är bara teleuttaget som intresserar mig.

Allt har gått så snabbt. Garderoben var ett måste vid inflyttningen, och det blev lite tokigt när jag inte hann ta mått på vart det satt på väggen, redan vid bygget av garderoben, eller att jag inte gjorde håll i garderoben för uttaget redan då.

El-uttaget klara jag mig utan, det är inget jag behöver, har massa andra uttag överallt.
Det är just tele-uttaget jag vill veta vart det sitter för att kunna göra hål i garderobens baksida.

Min fråga var, om det finns något sätt att hitta uttaget utan att se det.
Med hjälp av instrument eller liknande, eller om det är att bara gå på känn.

Om det är enklare att hitta el-uttaget med hjälp av instrument, så kan jag sedan säkert säga var telejacket sitter.
Förstår du mig? :)
 
Det är bara teleuttaget jag vill hitta, för att kolla om det är rätt kopplat.
 
Jag skulle nog som pepe...såga upp en stor inspektionslucka så det går att komma åt det hela.

Är alltså bokhyllan en helt fast installation. Tveksamt om du får bygga in eluttaget på det viset? Rätta mig om jag har fel
 
Underbart! Precis vad jag tyckte skulle finnas... men kom inte på vad det kunde heta!
Den ska jag prova!
Sen blir det ett hål i garderoben! Förhoppningsvis på hyffsat rätt ställe!

Tack för alla svar! :)
 
ring gärna till dig själv när du letar. Ringsignalen är mer än dubbla volttalet mot vanlig signalnivå så den blir enklare att hitta då
 
Se bara till att göra hålet strort nog för att kunna komma åt att serva även eluttaget.

Råkar du någon gång ut för elfel ex. utlöst jordfelsbrytare så kan du vara säker på att mätningarna kommer att indikera att felet sitter vid just det dolda uttaget. Att då börja leta efter det med en elektrker som kostar >500 kr i timmen är inte kul.
 
Jag hade kopplat in en bra toner på kabeln till ADSL-modemet och letat mig fram till där den ger störst utslag. Men en dylik är ganska dyr (min Fluke Intellitone 200 kostade drygt 2kkr+moms). Bor du i Stockholmsområdet kan du få låna den :).
Kan bli lite knepigt med toners frekvens och splittern till ADSL-modemet möjligtvis om den också är "Inbyggd".
 
Rätt från början hade varit ADSL-modemet i andra uttaget.
Anledningen till att telebolagen säger första uttaget är för att man inte skall koppla in en telefon före modemet, men det lär ju knappast vara någon risk om gaderoben står ivägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.