Tobbe.A
Hej!

Just nu är en elektriker här för att koppla in växelriktare och batteri. Då jag vill ha batteriet på samma vägg som växelriktarna så behöver jag flytta ett elementen. Problemet är att sladden inte räcker till den nya placeringen. Enligt elektrikern finns det skarvsladdar att köpa, men jag kan inte hitta någon som inte är med vanlig stickpropp i ena änden.

Är det någon som har sett sådan förlängningssladd eller har annat tips på hur jag löser det?

Elementet ska flyttas från dosan till den plats det står på, på bilden.

//Tobbe
 
  • En hörna av ett rum med växelriktare monterad på plywoodvägg, en flyttad radiator och dess för korta elkabel på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en elektrisk anslutningsdos för sladdar framför en trävägg och ett flyttat element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt element på trävägg som ska flyttas för installation av växelriktare och batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vänder elementet så att sladden sitter på vänster sida så räcker väl sladden du har?
 
Flytta anslutningsdosan till där elementet sitter, du behöver ett näslock och en kabelstump samt några klammer, samt 15-20 minuters jobb. Håll inte på och "sulla" med dyra specialskarvsladdar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du vänder elementet så att sladden sitter på vänster sida så räcker väl sladden du har?
Är det vändbart? det brukar väl sitta fästen för upphängning på ena sidan.
 
Tobbe.A
H hempularen skrev:
Är det vändbart? det brukar väl sitta fästen för upphängning på ena sidan.
Så här ser baksidan och väggfästen ut. Det sitter ju egentligen bara fast uppe och nere, ”metalldistansen” är kanske överflödig?
 
  • Radiatorns baksida med fyra fästen, två upptill och två nertill, samt en kabellängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två väggfästen med metalldistans och skruvar på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Är det vändbart? det brukar väl sitta fästen för upphängning på ena sidan.
Om man vänder det upp-och-ner så hamnar sladden upptill till vänster i stället för nertill till höger.
 
De svetsade fästena är en alternativ fästmetod, man har en sorts "plåtkrokar" på väggen som man hänger radiatorn på.

Men med dina fästen kan du fästa det "bakomfram", blir en estetisk fråga om man vill se de svetsade fästena.
 
Tobbe.A
H hempularen skrev:
De svetsade fästena är en alternativ fästmetod, man har en sorts "plåtkrokar" på väggen som man hänger radiatorn på.

Men med dina fästen kan du fästa det "bakomfram", blir en estetisk fråga om man vill se de svetsade fästena.
Det är i förrådet så det estetiska är inte speciellt viktigt. Att vända på det är ju som sagt en väldigt mycket enklare lösning 👍
 
Tobbe.A
Elektrikern löste allt åt mig istället 👍
 
  • Väggmonterad vit elradiator med synlig elkabel och kabelkanal på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation nära golv med kabelkanal, eluttag och värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen en elektriker som gjort jobbet? Varför flyttade han inte anslutningsdosan till/bakom elementet och satte kopplingsdosan där anslutningsdosan suttit samt varför byta klammertyp halvvägs och klamra anslutningssladden med "udda" finish? Så mycket udda på så litet jobb.
 
  • Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
Tobbe.A
E elmont skrev:
Är det verkligen en elektriker som gjort jobbet? Varför flyttade han inte anslutningsdosan till/bakom elementet och satte kopplingsdosan där anslutningsdosan suttit samt varför byta klammertyp halvvägs och klamra anslutningssladden med "udda" finish? Så mycket udda på så litet jobb.
Jag hoppas verkligen att han är elektriker med tanke på vad han kopplat in 😊

Som jag förstod det så var det enklare/snabbare för honom att göra såhär med tanke hur det ser ut i anslutningsdosan, så han fixade det gratis.
Funktionen blir la den samma?

Sen varför han bytte klammer, kablarna är ju olika tjocka, jag antar att det är därför?
 
  • En öppen anslutningsdosa med färgade elkablar och klammer fästa i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte proffsigt ut och det skulle inte tagit längre tid om han gjort det lite snyggare. Tex så skulle han inte behövt byta klammer efter halva vägen. Men som vanligt är det billigt kanske man har överseende med det estetiska.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tobbe.A
E elmont skrev:
Det ser inte proffsigt ut och det skulle inte tagit längre tid om han gjort det lite snyggare. Tex så skulle han inte behövt byta klammer efter halva vägen. Men som vanligt är det billigt kanske man har överseende med det estetiska.
Det är ju i ett förråd, så det gör mig ingenting. Det som faktiskt stör mig är att han satt en klammer bakom batteriet, så kabeln har ingen rörelsemån, så jag kan inte dra ur kontakten. Jag får skruva loss batteriet och ta bort just den klammern.

Men han städade i alla fall helt okej efter sig 😊
 
Intressant distanskloss..🙄 😊
 
Ser verkligen hempul ut.😮
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.