Håller på och installerar en toalettfixtur och funderar på hur avloppet löses bäst. Det är en TECEcompact med Safte Bag (RSK 800 00 66). Den sitter alltså bakom tätskiktet och har en påse som ansluts till det vanliga tätskiktet. Jag har en 170 mm vägg där fixturen ska in. Men har valt en grund fixtur för att kunna ljudisolera mot rummet på andra sidan.
Installation av TECEcompact toalettfixtur bakom tätskikt i trästomme med synliga avloppskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva fixturen bygger väldigt lite, endast 90 mm djup. Därför följer det med ganska tajta avloppskopplingar.
Hand installerar en toalettfixtur med avloppsrör i en röd ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två avloppsrör varav ett med böj på trägolv vid installation av toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men den böjen som följer med känns extremt smal. Tänker mig att det lätt blir stopp. Eller har jag fel?

Alternativet jag funderar på är att använda den medföljande kopplingen för anslutning bakåt. Där får man ett 110-rör att koppla vidare på. Tycker att jag borde kunna få in en snällare böj på 170 mm än den som följer med. Tappar ungefär 20 mm på infästningen i fixturen, så har 150 mm på mig att göra en 90-graders böj.
Hand håller en smal avloppsböj för toalettinstallation ovanför ett hål i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en smal avloppsböj nära linjal på trämiljö, för diskussion om avloppslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men med en standard 90-böj (den snävaste jag kunde hitta) så bygger det ändå mer än 170-väggen jag har.
Hand håller en smal avloppsböj framför en röd TECEcompact toalettfixtur monterad på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som kan tipsa om någon produkt för detta?
Tänker mig något i stil med dessa saker. Men hittar inget som är för 110 mm till 110 mm rör.
https://www.vvsochbad.se/VVS-Toalet...anslutning-toejbar-260-640-mm-vit-366456.html
https://www.vvsochbad.se/VVS-Toalet...-anslutning-boej-110-mm-90-grader-172812.html
 
  • Hand håller smal avloppskoppling vid installation av röd toalettfixtur, med fokus på kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Följer böjen med i leveransen så använder du den! (y)

Det är många fixturer som har 90mm böj med "kitet". Bla gustavsberg.

Inga problem!
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Följer böjen med i leveransen så använder du den! (y)

Det är många fixturer som har 90mm böj med "kitet". Bla gustavsberg.

Inga problem!
Hade det varit en normal 90 mm böj så hade jag inte tvekat. Men nu smalnar den inkluderade böjen av till 65 mm. För att den ska kunna passera ramen utan att bygga mer än 90-95 på djupet. Och med tanke på vad som kan hamna i toaletten så känns det inte otroligt att det kan bli problem.

Du har säkert rätt i att det fungerar ändå, tack för att du tar dig tid att svara!
 

Bästa svaret

Rickard.
Det blir inte stopp i vertikala delar och särskillt inte direkt efter en toa då vattnet och "innehållet" har hög hastighet, Lita på tillverkaren dom har testat det (y)
 
  • Gilla
villeg
  • Laddar…
Perfekt! :D Då kör jag vidare med de delar jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.