Jag ska hjälpa en bekant med ett staketbygge. Vid inflyttning fanns en häck nyplanterad och en grind. Nu önskas även ett enkelt staket i stil med grinden och på något vis råkade jag halvlova att det var en enkel sak att lösa.

Grinden består av reglar som är klädda med stående, sågat, virke i storleken 35•35mm målat i vitt. Ta måttet med en nypa salt eftersom den varit monterad utomhus ett tag så den kan sökert varit både 33•33 eller 37•37. Det viktiga är att formen på tvärsnittet är kvadratiskt.

Är något av dessa mått någon typ av standard?

Jag lyckas inte hitta det och är inte så intresserad av att såga det själv då det går ca 18 löpmeter per meter staket...

Staketet ska stå i Lund :)

Bortse från kladdet på bilden :crysmile:
 
  • Del av ett vitt staket med stående reglar och handskrivna måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Kan ni tänka om och använda ströläkt 25X38
 
Kvaliteten på ströläkt är nog i dassigaste laget för gediget staketbygge. Hör med någon lokal såg, de kan enkelt köra fram valfri dimension och det behöver inte bli särskilt dyrt. (är själv från trakterna och ett alternativ som poppar upp i huvudet är exempelvis sågen i Holmeja).
 
  • Gilla
likblek och 1 till
  • Laddar…
Ett annat alternativ är ju att byta virket på grinden för att få det enhetligt.
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ett annat alternativ är ju att byta virket på grinden för att få det enhetligt.

Smart :)
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Kvaliteten på ströläkt är nog i dassigaste laget för gediget staketbygge. Hör med någon lokal såg, de kan enkelt köra fram valfri dimension och det behöver inte bli särskilt dyrt. (är själv från trakterna och ett alternativ som poppar upp i huvudet är exempelvis sågen i Holmeja).

Holmeja har jag aldrig besökt så detta kan kanske bli en bra ursäkt?!
 
Ja gör du det men var på helspänn när du närmar dig så att du inte råkar missa det och bara kör genom :).

Är från Svedala men hade en granne som jobbade på sågen, därför jag kom att tänka på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.