Färg som färg...

Jag är på jakt med ljus och lykta efter sprayfärg på flaska (skall måla en plastgrej, jag har målat plastgrejer tidigare, jag vet hur man gör.)


Färgen skall vara så matt som möjligt, allra minst halvmatt* och vara så nära NCS S 5030-Y50R som möjligt. Någon sorts ljus chokladsbrun färg alltså.

*Mattheten kanske kan gå lösas via andra sprayning av klar lackspray med matt finish?

Skälet till varför jag vill vara så exakt är att jag skall måla dockhuvud (av plast) så att färgen är samma som den nya kroppen (av vinyl, brun afrikansk hud) och jag vill inte att det skall märkas så stor skillnad.

(jag samlar på Blythe-dockor och jag är sugen på att göra en afrikansk custom)

Jag har varit till ca 6 butiker idag, alltifrån bildelsbutiker till färgbutiker utan resultat, alla verkar ha samma märke, plastikote med usel färgutbud, och HCJ som jag handlat babyrosa färgspray från tidigare (Belton RAL-lackspray) och minns hur de hade många olika färger, ja där får man intrycket av att butiken håller på att kursa eller nåt, tomma tomma hyllor.. :(

Jag börjar bli lite desperat nu. :p

Men är inte så pigg på att handla online, inte så lätt att matcha färg!
Ja, jag bor i Göteborg så det blir nog lättare att rekommdera butiker då. :)
 
Hade varit lite lättare om du skrivit de övriga 5 också, inte bara HCJ :)

Hagmans http://www.hagmans.se/ har flera färger än Belton RAL-lackspray, Auto-K och Multona t ex. Ring dem och fråga om de har någon sådan färg som du är ute efter och vem som säljer den ;)
Om den bara hade varit blank :-/
 
Det ska finns en firma som kan 'bryta till' sparyburkar...
Alltså tror jag att du kan få S5030-Y50R på burk.. men matt el. blank.. vet ej..
Och fråga mig inte hur det går till... det vet jag inte..
Vart man kan få tag på det vet jag inte heller..

Men jag ska, om jag kommer ihåg.. kolla upp det på Måndag.

/Fredrik
 
Funderar på om Glasurit kan göra det, de finns på Transportgatan. DuPont och Standox finns på Trankärrsgatan (Hisings Kärra) BASF finns också i HK. Sök på billacker på gula sidorna så får du fram exakta adresserna.
Humbrol hobbyfärg finns i många kulörer, men inte som spray :-/
 
Tack för er förslag.

De butikerna jag varit till suger, haha. :p Pojkvännen skulle till Biltema så jag kikade där, sen HCJ och blev besviken över att deras tidigare bra sortiment - hyllorna gapar tomma, sen så stannade vi till vid Hornbach och Bauhaus på vägen till Ikea, och så har jag varit till In-Ex tidigare. jag vet att Hornbach och Bauhaus är lite dåliga förslag på butiker men jag ville chansa.

Jaja, billack verkar nog bättre. Hoppas bara det fungerar på plast, utan att korrodera det eller så...
 
I Helsingborg har vi ett företag som blandar rubbet för sprayfärg, bara att komma med färgkoden eller ett färgprov så fixar dom biffen.
De har inriktning på billacker men kan blanda till på olika bas för olika grundmaterial typ plåt,plast, glasfiber osv.

Det borde ju finnas något liknande i Göteborg tycker man. Slå lite på Eniro eller Hitta.se så kan du nog få napp.
 
den bästa sprayfärgen som jag kan rekomendera och som inte smälter eller torkar ut plast för mycket är faktiskt sprayfärg som används till graffiti :surprised: vet att det ska finnas en affär på din ort som säljer massa olika kulörer till vettigt pris(denna färg är billigare än den som säljs hos vanliga färghandlare. tror den heter childstore. lycka till :)
 
G
Åk till en färghandlare som säljer Billacker.Troligtvis så har han den möjligheten att kunna göra sprayburkar åt dig.Och har han en apparat som han kan scanna av vilken färg du skall ha(ex att du tar med dig ett dockhuvud,målad med den kulören du skall ha)så tar dom fram nästan exakt kulör.
Men ett stort men.
1/1 2007 blir det förbjudet att sälja lösningsmedelbaserad färg.Sorry.Så det blir vattenbaserat i fortsättningen.
Dock så vet jag ej om det finns,eller kommer att finnas vattenbaserad färg på sprayburk.Och om det finns det så torkar du färgen med en liten fläkt.Fungerar ej med infravärme.
Troligtvis måste du ha en klar lack ovanpå.Men det får framtiden utvisa.
Lycka till.
 
var har du fått dessa uppgifter???!! :surprised:
vad f*n kan det vara för idiot regler? verkar helt sjukt ju! >:(
skriv gärna en länk :-?
 
G
Ring till närmaste färghandlare som säljer billacker,mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.