Hej!
Har ovanstående Klippo där jag inte kan hitta rätt rem mellan motorn och vinkelväxeln. Klipparen som har Hondamotor fungerar bra men när jag skickat efter ny drivrem har 2 st varit för långa, trots att jag frågat ett flertal firmor.

Remmen som jag fått heter 589571101 och är 497 mm lång. Den heter också 100030439 om den benämns som en Husqvarna reservdel. Om jag försöker mäta får jag det till att remmen borde vara 488 mm lång på remskivor med 10 mm bredd.

Jag är färdig att skrota klipparen, jag kan inte fortsätta och skjuta den i uppförsbackar eller när det är lite blött i gräset. Har även använt remspray för bättre grepp men inget funkar.

Känner någon igen detta problem, och har en lösning?? Annars är det väl inget att göra utan att skrota och köpa en "ny" outslitlig Klippo.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kolla videon nedan. Han pratar om att beställa en kortare drivrem än den som är specad i sprängskissen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kolla videon nedan. Han pratar om att beställa en kortare drivrem än den som är specad i sprängskissen.
[media]
Proffset Anders! ♥️ Han kan i stort allt när det gäller gräsklippare!
 
Tack för snabbt svar, ett hopp tändes men videon visar problematiken på en Comet. Ber om ursäkt att jag missade skriva att min är en Excellent. Korrekt heter min Klippo Excellent S GCV från 2008.

Väldigt fin video som visar att mitt problem även gäller Comet.

Den kortare rem som Anders i videon visar är samma rem som är för lång till min Excellent.

Känns bra att ett proffs som Anders har upplevt samma problem, men det är inte riktigt applicerbart på min klippare. Verkar vara en hel del förvirrat kring dessa remmar.
 
Nära skjuter ingen hare. Prova att kontakta reservdelaronline.se om de har ngn annan "hemlig" rem som kan funka med din klippare.
 
Jo jag har varit i kontakt med flera "näthandlare" och flera reperationsverkstäder utan resultat. Min erfarenhet säger mig att dom verkliga experterna finns på forumen. Läckage från växellåda gammal traktor, låg driftstemp på automatväxellåda bil, allt har jag fått löst genom svar från "vanliga experter på forum". Det gäller naturligtvis att sålla bland svaren, men det ger resultat.

Så jag bidar min tid kanske någon "Forumexpert" ser mitt rop på hjälp.
 
Claes Sörmland
Läser med intresse! Har samma modell och behöver snart byta rem och har lyckats köpa samma tydligen felaktiga rem för några månader sedan men har inte orkat byta ännu....
 
Sökte på den för långa remmens artkelnr 589571101 och fick då även upp reservdelaronline. Läste då även omdömena på denna jvl rem. Intressant att flera klagade på att den var för lång och att en person blivit hjälp av supporten.
Har därför mailat supporten för att få hjälp. Får se om dom svarar inom 48 tim.
 
Hej här kommer uppdatering!

Mailade reservdelaronline i söndags. Fick mailsvar måndag fm, blev rekommenderad en lite kortare rem som jag beställde måndag kväll.

Fredagen den 13:e låg nya remmen i postlådan, 138:- inkl frakt.

Monterade idag och den passar!!! I minst spända läget (vinkelväxeln längst bak) kan jag trycka in remmen ca 2 cm.

Remmen heter: Artnr. 577935, Produkt, Drivrem Klippo Cobra S 5895637-01.

Min gräsklippare är en Klippo Excellent S GCV 2008 men producerad 2007.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nils45 skrev:
Hej här kommer uppdatering!

Mailade reservdelaronline i söndags. Fick mailsvar måndag fm, blev rekommenderad en lite kortare rem som jag beställde måndag kväll.

Fredagen den 13:e låg nya remmen i postlådan, 138:- inkl frakt.

Monterade idag och den passar!!! I minst spända läget (vinkelväxeln längst bak) kan jag trycka in remmen ca 2 cm.

Remmen heter: Artnr. 577935, Produkt, Drivrem Klippo Cobra S 5895637-01.

Min gräsklippare är en Klippo Excellent S GCV 2008 men producerad 2007.
Tackar. Beställt! Den ska banne mig bytas till nästa säsong!
 
Claes Sörmland
N Nils45 skrev:
Reservdelaronline

Remmen heter: Artnr. 577935, Produkt, Drivrem Klippo Cobra S 5895637-01.
Den här remmen passade också i min Klippo Excellent S GCV producerad 2010. Väldigt tight så det finns bra justermån om den töjer sig kommande säsonger. Undrar om den egentligen är onödigt tight men tiden får utvisa detta.
 
N Nils45 skrev:
Hej här kommer uppdatering!

Mailade reservdelaronline i söndags. Fick mailsvar måndag fm, blev rekommenderad en lite kortare rem som jag beställde måndag kväll.

Fredagen den 13:e låg nya remmen i postlådan, 138:- inkl frakt.

Monterade idag och den passar!!! I minst spända läget (vinkelväxeln längst bak) kan jag trycka in remmen ca 2 cm.

Remmen heter: Artnr. 577935, Produkt, Drivrem Klippo Cobra S 5895637-01.

Min gräsklippare är en Klippo Excellent S GCV 2008 men producerad 2007.
Tack!! har bytt rem två gånger nu på min Excellent ... bägge för långa - satte dit en egen spännrulle häromveckan för att få nån slags drivning, men det håller nog inte i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.