Har någon några tips på hur man på bästa sätt kan hitta pålitliga/duktiga hantverkare eller hur man kan försöka säkerställa att de är pålitliga?

Känner mig osäker då det blev en ren mardröm första gången jag anlitade hantverkare.

Är osäker på recensioner då jag ibland kollat upp det företaget (som har bytt namn ett antal gånger) och deras recensioner är bra, men suspekta. De har mer eller mindre sett likadana ut under alla namnbyten med samma referensbilder etc.

Tack på förhand!
 
Fråga grannar, alternativt anlita större, etablerat företag.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Fråga grannar, alternativt anlita större, etablerat företag.
Instämmer i tipset att fråga grannar. Ett annat tips är att exv fråga din bostadsrättsförening (om du bor i sådan) vilka de brukar anlita. Genom att fråga grannar mm får man en hantverkare rekommenderad som någon redan har ”provat och godkänt”.

Ett annat tips är att kontakta någon återförsäljare av de produkter som kommer behövas vid renoveringen och fråga vilka hantverkare de brukar samarbeta med. Samma sak gäller här: ingen vill hänvisa till någon som inte är duktig.

Ett sista tips är att inte ge upp om den hantverkare som rekommenderas inte har tid att hjälpa dig, fråga då vem den hantverkaren rekommenderar istället.

Min erfarenhet är att duktiga hantverkare lever i kluster, har man väl hittat en duktig så kan denne leda till fler duktiga. :)

/PM
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Om du känner en bra hantverkare så kan han rekommendera dig andra bra hantverkare.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Instämmer i tipset att fråga grannar. Ett annat tips är att exv fråga din bostadsrättsförening (om du bor i sådan) vilka de brukar anlita. Genom att fråga grannar mm får man en hantverkare rekommenderad som någon redan har ”provat och godkänt”.

Ett annat tips är att kontakta någon återförsäljare av de produkter som kommer behövas vid renoveringen och fråga vilka hantverkare de brukar samarbeta med. Samma sak gäller här: ingen vill hänvisa till någon som inte är duktig.

Ett sista tips är att inte ge upp om den hantverkare som rekommenderas inte har tid att hjälpa dig, fråga då vem den hantverkaren rekommenderar istället.

Min erfarenhet är att duktiga hantverkare lever i kluster, har man väl hittat en duktig så kan denne leda till fler duktiga. :)

/PM
P Project Mellangården skrev:
Instämmer i tipset att fråga grannar. Ett annat tips är att exv fråga din bostadsrättsförening (om du bor i sådan) vilka de brukar anlita. Genom att fråga grannar mm får man en hantverkare rekommenderad som någon redan har ”provat och godkänt”.

Ett annat tips är att kontakta någon återförsäljare av de produkter som kommer behövas vid renoveringen och fråga vilka hantverkare de brukar samarbeta med. Samma sak gäller här: ingen vill hänvisa till någon som inte är duktig.

Ett sista tips är att inte ge upp om den hantverkare som rekommenderas inte har tid att hjälpa dig, fråga då vem den hantverkaren rekommenderar istället.

Min erfarenhet är att duktiga hantverkare lever i kluster, har man väl hittat en duktig så kan denne leda till fler duktiga. :)

/PM
Har du några tips på vad man ska ställa för frågor till en målare för att säkerställa att han kan sin sak?

Exenpelvis, så var det en målare som sa att det skulle ta en dag att utföra mitt uppdrag. Om han hade varit kunnig skulle han väl ha vetat att grundfärg och lackfärg har ca 8 timmars torktid vardera? Eller är jag ute och cyklar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.