Hej, har köpt ett Älvsbyhus där altanen gjorts fel och delar av fasaden blivit fuktskadad. Tänkte byta ut de nedre delarna men hittar inte vart man kan köpa liknande fasadpanel. Har varit runt på en massa olika byggaffärer men ingen har dessa inne och ”vanlig” fasadpanel är för tjock, dvs.22cm. Någon som gjort liknande eller bytt fasad på Älvsbyhus?
 
  • Fuktskadad fasadpanel på ett Älvsbyhus, med synliga skador och avflagningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskadad fasadpanel på ett Älvsbyhus, med synlig mögel och skador vid altangolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ringa Älvsbyhus?
 
L lat skrev:
Ringa Älvsbyhus?
Ja jag ska göra det imorgon:) tänkte mest om någon hade tips redan nu, en söndag;)
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag måste oxå byta lite panel.
Letat som satan utan framgång men läste precis att den är speciellt framtagen till Älvsbyhus, inte så smart kan tyckas.
Funderar på att köpa vanlig 22mm panel och fräsa kanterna så det passar.
 
  • Gilla
Annmari89
  • Laddar…
Var är panelen spikad i nederdelen , ovanför det som är påverkat ?
 
Panelen är sprucken både här och där därav bytet.
Finns ingen röta.
 
Det jag mest tänkte på, är om det är tvunget att byta panel och då om det är spikat en bit upp så kan man kapa panelen och sätta en plåt längst ner instucken bakom bef panel, blir då mindre jobb och billigare
 
nikasp
J jdaniels skrev:
Panelen är sprucken både här och där därav bytet.
Finns ingen röta.
Är det något på bilderna du visar här som du tänker byta? Tycker inte riktigt att jag ser något jag skulle byta i alla fall. Jag håller på att måla om vårt hus från 1997 och jag fogar med Sika på fåtal ställen där det är längre/större glipor mellan panelbrädor men har klarat sig väldigt bra tycker jag. De har däremot gjort så jäkla dumt att de skruvat bärlina i grunden 5-10 mm från ändträ. På vissa ställen är det nu omöjligt att komma åt med grund/färg under. Jag är ganska noga med att rensa de ställena på skräp så inte fuktiga löv blir liggande där. Blåste med tryckluft nu när jag skulle måla också.
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
Tack alla för svar!
Ringde Älvsbyhus som hänvisade till att deras fasadpanel endast går att hämta via dem, dvs uppe i Älvsbyn.. gjorde som några av er tipsade och kapade av det som är skadat, köpte 22mm panel som hyvlades ned i rätt tjocklek och spikades upp :) på med lite spackel/tätning innan slipning och målning!

Funkade hur bra som helst!
Nu var det ju bara en liten del nedantill som vi var tvungna att byta :)
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
J jdaniels skrev:
Jag måste oxå byta lite panel.
Letat som satan utan framgång men läste precis att den är speciellt framtagen till Älvsbyhus, inte så smart kan tyckas.
Funderar på att köpa vanlig 22mm panel och fräsa kanterna så det passar.
jag gjorde så och det funkade fint :)
 
Har tätat mindre springor men detta är nog bäst att byta.
 
  • Gammal träpanel med sprickor och slitage, markerade för byte
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testade att täta och måla och det får nog duga,
 
  • Nymålat träpanel i ljusgrått med tätningsfog mellan brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har mer tips hur man enklast byter rutten fasad på Älvsbyhus där panelen ruttnat i nederkant ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.