Ja, det verkar vara omöjligt på liten ort. Jag vill alltså göra tätskicktet och allt det själv men att någon proffessionell sätter mosaiken/klinkers(eftersom vi aldrig gjort varken kakel eller klinkers/mosaik).

Det verkar vara störtomöjligt att få tag på. Är det vanligt att firmor nekar till att göra endast monteringen, utan någon egentlig anledning? Nu har jag hört "våra garantier gäller inte" "vi vill se till att underlaget blir tillräckligt bra" "vi måste göra det för att garantera jobbet"
och jag svarar att det räcker med att dem kan garantera att mosaiken/klinkerserna sitter bra. Hur svårt kan det vara att få till ett brau nderlag om man gör enligt bskrivningen och har bra grejjer, liksom?
Har fått offerter på ca 18.000 på tätskickt + montering av kakel. Det är Öööööver min budget , långt!

Är det någon som kan tipsa om en bra hantverkare/plattsättare som kan tänka sig att bara göra monteringen i Fagersta/Virsbo/Surahammar/ramnäs eller dylikt?
Eller tips på vad jag ska säga?
 
Du kan inte säga så mycket och så länge de kan få jobb hos andra kunder så lär du inte få en duktig hantverkare att bara kakla. De som ställer upp på deljobb i nuläget är oftast antingen pga ett sent återbud, personlig kontakt/vänskap eller att de av någon anledning inte får in jobb (klåpare, nystartade etc).

Det är självklart så att de i teorin endast ger garanti på deras utförda arbete. Samtidigt är det i praktiken inte alltid självklart att vems felet är vid vissa framtida skador. Ni kommer anse att det är undermålig kakelsättning medan de kommer skylla på erat underarbete. Det går absolut att lösa för firman men viljan är inte alltför hög när det är enklare att tjäna pengar hos andra kunder

Har ni fått offert på 18000 kr för utförande av tätskikt och kakling inkl material för tätskiktning så var det väldigt billigt.

Tipset är alltså att fortsätta leta och gärna i er bekantskapskrets så någon kanske gör det som en tjänst åt er vän/släkting (självklart mot vanlig betalning)
 
Tror det är få firmor som är beredda att få sitt namn draget i smutsen pga. en del av jobbet är gjort av (ursäkta uttrycket) hemma-amatörer. Särskilt på mindre orter.
 
Om någon gör endast kaklingen åt mig, så behöver jag ju ingen garanti för skador. Jag litar ju på att jag klarar av att sätta tätskikt och göra allt underarbete tillräckligt bra. Det här handlar ju bara om att jag inte vill förstöra det visuella i mitt badrum eftersom jag inte alls kan sätta mosaik/klinkers ;)

Jag känner inte en enda plattsättare - verkar det som. Har funderat som bara den. Trist, annars hade det varit toppen!

18.000 känns som otroligt mycket pengar för två dagars jobb.
 
T
Nja, det ingår ju tätskikt i dom 18000 och tätskikt är inte gratis precis. Sedan är det mycket pill med att sätta mosaik.

Hur stort är badrummet, finns det fönstersmygar, nischer, ytterhörn m.m?

Att firmorna inte vill göra jobbet är att dom inte kan garantera att du har gjort tätskiktningen ordentligt, blir det någon framtida skada så kan det bli en tvistefråga om vem som är ansvarig.

Du kan kanske hitta någon firma som gör jobbet men då kan du glömma kvalitetsdokumentet eller så skriver man in en avvikelse!
 
18000 kronor för det arbete och material du beskriver skulle jag tycka vore riktigt billigt. Inte konstigt på något sätt. Bara tätskiktsmaterialet kostart säkert 5 - 10 tusen.

Och sen är min inställning att om du anser dig klara av underarbetet inklusive tätskikt så klarar du definitivt av att sätta kakel, det är faktiskt inte så svårt att få riktigt bra, men man får vara väldigt noggrann och gå långsamt fram som nybörjare.
 
Som sagts. 18000 är ett misstänkt bra pris för det jobbet.

Jag tror att firmor är oroliga över två saker. Dels att du inte lämnar ett underlag till dem som är tillräckligt bra för att kunna sätta mosaik så det blir snyggt.

Dels att det skall bli diskussioner vid en eventuell skada senare om det beror på att du misslyckats med tätskiktet, eller på att de skadat tätskiktet vid monteringen.

Ang. att sätta mosaik. Jag har ingen personlig erfarenhet av mosaik, men jag har hört att lite beroende på vilken typ det är, så kan det vara väldigt svårt. Jag känner till fall där även plattsättare misslyckats. I det fallet var det väl ingen mästare, men han hade trots allt arbetat i branschen ett antal år. Resultatet blev katastrof, allt fick göras om.
 
T
Är det ROT avdraget på det priset du har fått?

Annars är det som sagt väldigt billigt.
 
vectrex skrev:
18000 kronor för det arbete och material du beskriver skulle jag tycka vore riktigt billigt.
Nu skrev iofs. TS "Tätskikt + montering av kakel". Jag tolkar det som att själva kaklet inte ingår, Tätskiktet kan kanske ingå dock.....
 
Det kan bli svårt, och risken är att du hamnar med en firma som är lika lite nogräknande som du. Och till slut kanske hamnar i en tråkig konflikt om jobbet inte blir bra utfört.
 
Tycker också 18000 för tätskiktsmaterial, tätskiktning samt plattsättning av mosaik låter väldigt billigt...

..och dessutom ingte arbete som man gör på två dagar !! ;)
 
Hej alla engagerade! :)
Priset 18.000 är för utförandet av tätskikt + montering av klinkers/mosaik. Jag har ju redan köpt tätskikt , beräknat på hur stort mitt badrum är (Kiilto) och det blev ca 6500.
Det betyder ju att jag skulle ge 18.000 för bara jobbet utan kostnaden för tätskiktet, vilket känns.. lite trist.
Däremot hade jag inte en tanke på rotavdraget! Det är ju super :D


Tycker ni att det är misstänktsamt billigt? Det är 18 kvm väggyta, 5 kvm golvyta. Alltså inte så stort...
 
Edit: Nä, alltså tvådagarsjobbet är ju för själva monteringen menar jag, inte tätskiktandet å det :) Där går det ju automatiskt åt mer tid :)
 
Hej.

Jag får kanske börja med och be om ursäkt men jag får inte ihop dina inlägg överhuvudtaget gällande vad som ingår i de 18000:- för du skriver olika i varje inlägg som jag tolkar det. :confused:

Monsterpannkaka skrev:
Har fått offerter på ca 18.000 på tätskickt + montering av kakel. Det är Öööööver min budget , långt!
Monsterpannkaka skrev:
18.000 känns som otroligt mycket pengar för två dagars jobb.
Monsterpannkaka skrev:
e
Priset 18.000 är för utförandet av tätskikt + montering av klinkers/mosaik.
Monsterpannkaka skrev:
Edit: Nä, alltså tvådagarsjobbet är ju för själva monteringen menar jag, inte tätskiktandet å det :)
Där går det ju automatiskt åt mer tid :)
Nu är ju inte jag en renodlad plattsättare men jag har satt mycket tätskikt och plattor på både golv och vägg i många badrum och innehar behörighet för att få lov och arbeta med vissa tätskiktssystem.

Om du anser att det är ett tvådagarsjobb så förstår jag inte varför du inte gör jobbet själv egentligen... (y)

Det går oftast åt betydligt mer tid i anspråk beroende på en hel del olika faktorer.
Mycket är beroende på ök. mellan kund och hantverkare HUR noga kunden vill att man ska vara.

Som exempel kan jag ta att jag nyligen satte plattor till en gammal kund där han själv satt tätskiktet på golvet när jag kom dit, men det gick ganska mycket tid bara åt att mäta in hur vi skulle börja för att få plattorna rätt efter fönstersmyg och dörr samt att kunden ville fogarna på de tre väggarna skulle möta golvets fogar också.

Tidsåtgången blev i princip följande:

Dag 1: Inköp fix - 1tim , Inmätning 2,5tim , Läggning golv 1,5tim , Rengöring/kringarbete/körning 1tim = 6tim
Dag 2: Sättning av tre väggar á 1,7x2,4m med plattor 15x20cm inkl. fönstersmyg 7tim , Div. enl. ovan 1tim = 8tim
Dag 3: Inköp fog - 1tim , Sättning av en vägg 1,7x2,4 med glasmosaik 2tim , Div. enl. ovan 1tim = 4tim
Dag 4: Fogning med antracit (mörk fog) på mosaikvägg samt golv 3tim , Div. enl. ovan 1tim = 4tim
Dag 5: Fogning med silvergrå (ljus fog) på de tre övriga väggarna 3tim , Div. enl. ovan 1tim = 4tim

TOTALT: 26tim

Att det dessutom fick spridas på fem dagar har med torktider och göra och vill man ha ett kanonresultat så anser t.ex inte jag att man fogar med både ljus och mörk fog samma dag men visst... det kunde kanske gått att korta ner till att fördelas på 4 dagar om man nu är mindre nogräknad, men att klara det på två dagar är ju uteslutet !
Man lägger dessutom med fördel golvet först då man ser fogen mellan nedersta väggplattan och golvet mindre än man ser en fog ovanifrån så för min del är det uteslutet att sätta alla väggar och sen golvet på samma dag.

Det man dessutom ska ha i åtanke är att om det är en lite mindre företagare man tar in för att göra jobbet så vad ska han göra framförallt med de två dödtimmarna dag 1... ??? ...de två vill man ju också ha betalt för och det är svårt att köra på ett annat jobb för de två timmarna vilket är lite lättare de tre 4-tim dagarna än om det inte heller är jättelätt så de tre dagarna kan man ju lägga på en timme per dag som spilltid och då landar man på totalt 31tim allt som allt enligt exemplet ovan...

31 tim á 400:-/tim = 12400:-
5dag á 4mil á 50:-/mil = 1000:-
Totalt 13400:-
+25% moms på 3350:-

TOTALT: 16750:-

De övriga 1250:- kan du nog se som företagarens "risktillägg" för han inte vet exakt på timmen vad det tar i anspråk så då har han en reserv på två timmar och ge på.... ;)


Skulle det sen som du skrev i något inlägg ingå tätskiktning i det priset så kan du ju lägga till en dag till !!! ;)
 
Hej igen! Jag ändrar det jag skriver eftersom jag var tvungen att höra av mig till firman igen för att fråga vad exakt som ingick i den prisuppgift jag fick.

Snygg uppstapling av tidsåtgång du fick! Men jag tror ändå att mitt badrum är lite mer simpelt. Samma fog, och den är inköpt.
Dock fick jag en bra upplysning av hur det går till med själva jobbet! Den där plattsättningsfirman kanske inte är så dum iaf ;)
Det är kanske bara jag som är snål.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.