Har svårt att motivera mig själv att dra igång mitt FTX-projekt hemma, ser mest bekymmer o problem:
-suterränghus, svårt att ta sig på ett vettigt sätt mellan suterrängplan o vind
-svårt hitta en snygg dragning på suterängplanet, gjutet mellanbjälklag utan innertak
-trångt o jäkligt på vinden, tak med väldigt liten lutning o endast ca en dryg meter vid nock
-sambon ej riktigt hypad över FTX, hon tror mest det ska väsnas

I den andra vågskålen ligger:
-astmatiker o pollenallergiker i familjen
-radonhus med både markradon o blåbetong(åtgärdat så att vi klarar gränsvärdet ska tilläggas)
-förstärkt självdrag lär göra att vi ventilerar bort en hel del kWh varje år
-aggregat finns
-tid finns för tillfället

Behöver en spark i röven för att komma igång, eller bra motiveringar för att med gott samvete ligga kvar på soffan:cool:
 
Ibland är det bara att börja utan att ha alla detaljer klara för sig. Då tvingas man lösa dem när man väl kommer dit. Projektet är ju ändå ganska riskfritt att dra igång jämfört med tex en stor renovering. FTX går att få i princip knäpptyst, snåla inte med kanaldimensioner och var generös med ljuddämpare. Skadar inte att vara generös med luftflödet heller imo.
 
Om det inte ännu är gjort - ligg kvar i soffan och skissa upp huset och var kanaler ska/kan gå, och var alla don ska/kan vara. Växla mellan att jobba framifrån och bakifrån, dvs stammar ut från agget resp kanaler från don/rum in mot agget.
Sedan kan det vara nödvändigt att ta sig ur soffan och vandra runt i kåken för att få bättre 3D-uppfattning om var kanalerna kan dras.
Det kan vara startmotiverande att börja med de lågt hängande frukterna och rita in dem. Så är förhoppningsvis större delen av alla dragningar klara, och bara några enstaka besvärligare kvar. Beta av dem en och en. Bara man har fått upp farten brukar det rulla på av sig själv.
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 2 till
  • Laddar…
Det går väl att göra i etapper? Eller är det dumt på nåt sätt?
Så kan man få motivation av att luften blir så mycket bättre i de rum dit man har dragit ventilation.
 
  • Gilla
Renhorn
  • Laddar…
Du får inte dricka någon öl eller äta godis före detta är klart.
 
  • Gilla
Rigor och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om det inte ännu är gjort - ligg kvar i soffan och skissa upp huset och var kanaler ska/kan gå, och var alla don ska/kan vara. Växla mellan att jobba framifrån och bakifrån, dvs stammar ut från agget resp kanaler från don/rum in mot agget.
Sedan kan det vara nödvändigt att ta sig ur soffan och vandra runt i kåken för att få bättre 3D-uppfattning om var kanalerna kan dras.
Det kan vara startmotiverande att börja med de lågt hängande frukterna och rita in dem. Så är förhoppningsvis större delen av alla dragningar klara, och bara några enstaka besvärligare kvar. Beta av dem en och en. Bara man har fått upp farten brukar det rulla på av sig själv.
Kloka tankar!

Jag har nog ganska klart för mig i mitt huvud hur kanalerna ska dras. Det svåra för min del är att komma över tröskeln att komma igång... sen är väl egentligen anledningen till att jag inte har startat den att jag inte hittat nån bra plats för dragningen från tvättstuga till vind, det finns lixom ingen naturlig garderob eller dylikt att använda:thinking:
 
Finns inga lämpliga rumshörn att dra kanalen, och sedan bygga in den?
Rumshörn är lite "waste of space" ofta, om än inte alltid.
 
Ljudet är inget problem. Jag hör 36db frysen 10m bort högre än ventilationen. Men lite lätt sus blir det när man kör fläktläge och den drar på full fart på tilluften.
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Finns inga lämpliga rumshörn att dra kanalen, och sedan bygga in den?
Rumshörn är lite "waste of space" ofta, om än inte alltid.
Naturligtvis är hörnet som egentligen lämpar sig bäst, sett utifrån att aggregatet hamnar rakt under, naturligtvis möblerat:crysmile:
Vit hörnskåp möblerat med glas och flaskor, överfyllt för att placera ett aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju flytta ut hela kortväggen 2 dm och skapa ett installationschakt om du vill ha ett rent hörn.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
O one- skrev:
Naturligtvis är hörnet som egentligen lämpar sig bäst, sett utifrån att aggregatet hamnar rakt under, naturligtvis möblerat:crysmile:
[bild]
spirokanaler är ju sånt som man ser de använder som decor i vissa cafeprogram i tv:thinking:
 
O one- skrev:
Naturligtvis är hörnet ... möblerat:crysmile:
Självklart!
Men witten hade ett utmärkt förslag till lösning.
Ett annat alternativ är ju att involvera frun i huset. Kanske lite diffust mumla ngt om ommöblering el likn vid lämpligt tillfälle. ;)
(Kan ev ge biverkningar i form av bondeoffer, såsom att åka till ett möbelvaruhus...) Men, du kommer ur soffan! :D
 
E exerg skrev:
spirokanaler är ju sånt som man ser de använder som decor i vissa cafeprogram i tv:thinking:
Det har du rätt i! Vilka kanaler kan man lämna oisolerade eller måste alla kanaler isoleras? Tänker mig kanalerna som kommer att dras ”synliga” i rumstemperatur.
 
Frånluften behöver inte isoleras förrän den går ut i kalla områden.
Om tilluften inte ska vara övervärmd (varmare än inomhustemp) eller underkyld så gäller samma för den.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Frånluften behöver inte isoleras förrän den går ut i kalla områden.
Om tilluften inte ska vara övervärmd (varmare än inomhustemp) eller underkyld så gäller samma för den.
Så kanalerna som dras inomhus med till o frånluft behöver egentligen inte isoleras?

Har bergvärme o varit lite inne på ett kylbatteri, o då bör väl kanalerna isoleras? Men å andra sidan skulle det räcka att sätta kylbatteriet på kanalerna till övervåningen, det är ju där svalare luft skulle göra skillnad sommartid. Suterrängplanet är ju svalt som det är. O det är på suterrängplanet det skulle va aktuellt med synlig dragning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.