Barnbarnet 3år tände ett ljus när dotterna sov så det höll på att sluta illa, nu blev det bara sotskador som tur är.

Går det att hitta samma uttag/kontakt i butik idag? Lägenheten är ett antal tiotal år gammal.

Kan det går att få bort sotet med rätt medel? Jag har inte provat själv och dottern har bara provat med "vanligt" rengöringsmedel. Misstänkter att sotet sätter sig find i alla porer i plasten.
 
  • Äldre vägguttag med sotskador och en ansluten elsladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beige vägguttag med en elkontakt och tom plats för en annan, båda täckta med lätt sotskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som Elko RS.
 

Bästa svaret

Nu vet jag inte var i Skåne du bor. Men Hornbach (Malmö och kanske Helsingborg?). Har bra sortiment av Elko RS, och brukar hålla priser som tom. är lägre än nätbutikerna. Även Jula har Elko RS (något år sedan jag kollade).

Envägsuttag finns att köpa både med och utan ramen, brytaren måste du nog köpa med ram, och så köper du en lös tvåfacksram, skippar enfacksramen som fäljer med brytare och uttag. Jag är lite osäker på den där mittbiten, om det är någon special?
 
Testa att köra den i diskmaskinen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mittenbiten följer med ramen, men här tror jag att man taget en mittenbit som är Fjällvit och satt i en ram som är Europavit.
(bild nr 2)
 
Ja DM skulle kunna fungera, du får isär den genom att skruva bort två skruvar i uttaget, snäppa bort vippan från brytaren, där innanför kan man snäppa bort ett plasstycke. Så lossnar ramen.
 
Tack för svar och tips.

Mittbiten i tvåfacksramen ser ut att följa med.

Får testa köra den i diskmaksinen :) Ser säkert bättre ut om man kan få ren den som sitter där än att sätta dit en ny vit och blank. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.