I huset som nu byggs och som vi ska flytta in i början av nästa år så återstår nu detaljen att köpa en köksfläkt.
Från start ingick en inbyggd fläkt men denna valde vi bort tillsammans med några skåp för att få en vägghängd större fläkt.

Den infon som vi fått från husföretaget är att fläktens anslutning (som är det samma som rördiameter antar jag (?) är 125mm.
De flesta fläktar jag hittat hittils har varit 150mm i anslutning.

Frågan då är om det går lika bra att köpa en som är 150mm och köpa till någon slags omkopplare?
Någon sa att detta inte är bra då inte hela fläktens kapacitet kan utnyttjas samtidigt som fläkten kan låta mycket. Vad tror ni om detta?
 
Idag läggs det i princip bara 125mm rör i husen och de flesta fläktar som säljs har 150 anslutning men det medföljer näst intill alltid en muff som man sätter på för att sedan kunna sätta en 125mm slang som anslutning.

Det som spelar roll för att kunna utnyttja kapaciteten i fläkten är ju hur stora rören i husets ventilationssystem är.
Det har alltså ingen betydelse om man sätter på förminskningen på fläkten från 150 till 125 om husets rör ändå är 125mm.
Har huset större rör så kopplar man ju med tjockare slang och får då än bättre effekt...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Idag läggs det i princip bara 125mm rör i husen och de flesta fläktar som säljs har 150 anslutning men det medföljer näst intill alltid en muff som man sätter på för att sedan kunna sätta en 125mm slang som anslutning.

Det som spelar roll för att kunna utnyttja kapaciteten i fläkten är ju hur stora rören i husets ventilationssystem är.
Det har alltså ingen betydelse om man sätter på förminskningen på fläkten från 150 till 125 om husets rör ändå är 125mm.
Har huset större rör så kopplar man ju med tjockare slang och får då än bättre effekt...
Tack för ditt svar.
Är inte helt med på vad du menar men jag antar att vi kan sammanfatta ditt inlägg med att jag utan problem kan köpa en fläkt med 150-anslutning?

Behöver jag kolla upp hur stora huset ventilationsrör är? Påverkar det ngt i mitt val?
 
  • Gilla
Andersryden
  • Laddar…
Du skrev ju själv att...

"Den infon som vi fått från husföretaget är att fläktens anslutning (som är det samma som rördiameter antar jag (?) är 125mm."

Det innebär ju att om du köper en fläkt som har 125mm anslutning så är det bara att sätta slang mellan anslutning på fläkten och ventilationsröret som kommer ner i köket.
Köper du en fläkt med 150mm anslutning så medföljer det som sagt en övergång i plast som minskar ner till 125mm och från den sätter man sedan slangen till husets ventilationsrör...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det innebär ju att om du köper en fläkt som har 125mm anslutning så är det bara att sätta slang mellan anslutning på fläkten och ventilationsröret som kommer ner i köket.
Köper du en fläkt med 150mm anslutning så medföljer det som sagt en övergång i plast som minskar ner till 125mm och från den sätter man sedan slangen till husets ventilationsrör...
Jo, självklart.
Men min fråga var ju snarare om det är klokt av mig att köpa 150-fläkt istället för 125?
Att det rent tekniskt går vet jag förstås, men hur det blir med prestandan är ju min huvudfråga.

Fråga: om anslutningen till fläkten i huset är 125 (vilket vi vet), innebär det då att rören i husets ventilationssystem är just 125?
 
savio skrev:
Jo, självklart.
Men min fråga var ju snarare om det är klokt av mig att köpa 150-fläkt istället för 125?
Att det rent tekniskt går vet jag förstås, men hur det blir med prestandan är ju min huvudfråga.

Fråga: om anslutningen till fläkten i huset är 125 (vilket vi vet), innebär det då att rören i husets ventilationssystem är just 125?


JA...
Då menar de väl att ventilationsröret som sticker ner i köket är det de kallar för "anslutningen till fläkten" , och ifall det röret är 125mm så är resten logiskt sett samma dimension.


Min mening har varit att försöka förklara detta men vet inte hur jag ska lyckas... sorry. :blushing:


Paul-Staffanstorp skrev:
Idag läggs det i princip bara 125mm rör i husen och de flesta fläktar som säljs har 150 anslutning men det medföljer näst intill alltid en muff som man sätter på för att sedan kunna sätta en 125mm slang som anslutning.

Det som spelar roll för att kunna utnyttja kapaciteten i fläkten är ju hur stora rören i husets ventilationssystem är.
Det har alltså ingen betydelse om man sätter på förminskningen på fläkten från 150 till 125 om husets rör ändå är 125mm.
Har huset större rör så kopplar man ju med tjockare slang och får då än bättre effekt...
Paul-Staffanstorp skrev:
Du skrev ju själv att...

"Den infon som vi fått från husföretaget är att fläktens anslutning (som är det samma som rördiameter antar jag (?) är 125mm."

Det innebär ju att om du köper en fläkt som har 125mm anslutning så är det bara att sätta slang mellan anslutning på fläkten och ventilationsröret som kommer ner i köket.
Köper du en fläkt med 150mm anslutning så medföljer det som sagt en övergång i plast som minskar ner till 125mm och från den sätter man sedan slangen till husets ventilationsrör...
 
Okej. Vi har återigen konstaterat att det går att ansluta en fläkt med 150-mått i rör som är 125-mått med hjälp av en enkel omkopplare, so far so good.

MEN...jag har blivit avrådd till detta av någon som påstår att det isf kan låta mkt samt att man inte får ut fläktens fulla kapacitet.
Hur ser man på detta? Bara struntprat?

En annan fråga om fläkten när det gäller höjden.
Mellan nederdelen av köksskåpen till taket (eller den nedbyggda takanslutningen rättare sagt) så är det 70cm.
De flesta fläktar är byggda för avstånd justerbart mellan 100-130cm i höjd. Tips på lösning för detta?
 
savio skrev:
Okej. Vi har återigen konstaterat att det går att ansluta en fläkt med 150-mått i rör som är 125-mått med hjälp av en enkel omkopplare, so far so good.

MEN...jag har blivit avrådd till detta av någon som påstår att det isf kan låta mkt samt att man inte får ut fläktens fulla kapacitet.
Hur ser man på detta? Bara struntprat?

En annan fråga om fläkten när det gäller höjden.
Mellan nederdelen av köksskåpen till taket (eller den nedbyggda takanslutningen rättare sagt) så är det 70cm.
De flesta fläktar är byggda för avstånd justerbart mellan 100-130cm i höjd. Tips på lösning för detta?
Men ok då... jag lägger ner med att försöka förklara att det inte är några problem och så tycker jag du kan fortsätta lyssna på de som avråder dig istället eftersom du med din formulering verkar lita mer på dem och mest verkar tycka att jag är tjatig. :x

Jag har bara försökt förklara att det inte har någon betydelse för fläktens kapacitet då det är husets ventilationsrör som styr... sen vem du lyssnar på är ju upp till dig... :blushing:

Vill du få ut maximalt av fläktens kapacitet så får du ju säga till husbyggarna att ändra all ventilation i huset till 150mm rör för då har du samma flöde hela vägen och utnyttjar allting maximalt, vilket jag också försökt förklara... :blushing:

Jag vet inte mer vad du önskar få för svar här men i 99 av 100 kök så monterar man in fläktar som har 150mm anslutning på fläkten varpå man sätter fast övergången till 125mm slang som sedan ansluter till husets 125mm ventilationsrör...och det fungerar alltid fullt tillfredsställande... :S
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men ok då... jag lägger ner med att försöka förklara att det inte är några problem och så tycker jag du kan fortsätta lyssna på de som avråder dig istället eftersom du med din formulering verkar lita mer på dem och mest verkar tycka att jag är tjatig. :x
Tjatig tycker jag absolut inte att du är.
Däremot är jag tacksam för att du tålmodigt hjälper mig och andra nybörjare som mig i forumet :cool:

Då konstaterar jag att du kan hålla med om fläkten inte når sin fulla potential men att du inte ser det som något större problem, bra!

Det med att fläkten skulle låta, vad tror du om det?

Vad tror du om höjden på fläkten som jag skrev om i sista inlägget?
 
Jag har aldrig råkat ut för att det väsnas för att man använder övergången till 125mm så det påståendet vet jag inte varför de nämnt för dig...

Vad gäller skorstenen så är det inte många som har så högt "lägstamått" som 1000mm...

Vid normal takhöjd på 2400mm så fungerar det i princip alltid att ha fläktens underkant 650mm från bänkskivan vilket är det vanligaste idag, men har man äldre hus med lägre takhöjd får man i värsta fall kapa den nedre delen i nederkant då den oftast ändå ska ner i ett spår på själva fläkten så kapningen inte syns ändå.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har aldrig råkat ut för att det väsnas för att man använder övergången till 125mm så det påståendet vet jag inte varför de nämnt för dig....
Skönt att höra detta!

Paul-Staffanstorp skrev:
Vad gäller skorstenen så är det inte många som har så högt "lägstamått" som 1000mm...
Vid normal takhöjd på 2400mm så fungerar det i princip alltid att ha fläktens underkant 650mm från bänkskivan vilket är det vanligaste idag, men har man äldre hus med lägre takhöjd får man i värsta fall kapa den nedre delen i nederkant då den oftast ändå ska ner i ett spår på själva fläkten så kapningen inte syns ändå.
Med lägsta mått så menar jag avstånd mellan fläktens nedersta del till fläktens understa del efter att man har tryckt ihop den så mkt som det går.
Vår takhöjd är standard, 2400mm.
Sedan så har jag inte hundra koll på de andra måtten, men det som jag är lite bekymrad över är att vi över överskåpen har takanslutning som stjäler lite plats.

fläkt 650mm över bänkskiva skriver du, är det standardhöjd? Bra att veta d^_^b
Det brukar vara samma standard antar jag då när det gäller bänkskiva vs överskåp, dvs avståndet däremellan brukar vara 65cm?
 
Är det inte 160 ansluning? 160 är standard i sverige, inte 150
 
savio skrev:
Skönt att höra detta!



Med lägsta mått så menar jag avstånd mellan fläktens nedersta del till fläktens understa del efter att man har tryckt ihop den så mkt som det går.
Vår takhöjd är standard, 2400mm.
Sedan så har jag inte hundra koll på de andra måtten, men det som jag är lite bekymrad över är att vi över överskåpen har takanslutning som stjäler lite plats.

fläkt 650mm över bänkskiva skriver du, är det standardhöjd? Bra att veta d^_^b
Det brukar vara samma standard antar jag då när det gäller bänkskiva vs överskåp, dvs avståndet däremellan brukar vara 65cm?
Sorry, men jag förstår inte vad du menar då det du skriver ju är samma sak...nedersta och understa är samma sak för mig iaf... :blushing:

Sen förstår jag inte vad du menar med att takanslutningen stjäler plats då den bara sitter från skåpen upp till tak och inte över fläkten väl... :|

Finns egentligen ingen standardhöjd direkt men det vanligaste är 650mm då den oftast känns lagom i höjd då för att man ska slippa böja ryggen för att kolla in i de innersta kastrullerna...

Avstånd mellan bänkskiva och väggskåpens underkant brukar vara runt 500mm...

Är det inte en vägghängd fläkt ni ska ha ??? :rolleyes:
Fick för mig det då det skrivs om fläktens justerbarhet i höjdled...
Ska man ha en fläkt under ett väggskåp är detta ju ointressant då man bara sätter fast den i skåpet och ansluter med flexslang till husets ventilationsrör...

Jag blir inte riktigt klok på vad du menar tyvärr... :blushing:
 
Matarese skrev:
Är det inte 160 ansluning? 160 är standard i sverige, inte 150
Både ja och nej beroende på vad som diskuteras... ;)

Spirorör är 160 men ofta läggs det bara 125mm också...

Anslutningarna på fläktarna brukar vara lite mindre och kallas då för 150mm och man får oftast ha en nippel att trycka upp i husets spirorör för att minska ner lite så man ska kunna få på slangen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.