Jag behöver hitta mina slingor till jordvärmen i trädgården. Slingorna ligger på ca 1m djup. Att gräva upp dem är min sista utväg och funderar på lite andra lösningar. Tror ni det funkar om man har en lite bättre termokamera? Spola varmvatten under en längre tid så att slingan kyls ner och kontrasten då blir större emot marken.

Någon som har erfarenhet? Andra alternativ?
 
M MrMacplay skrev:
Jag behöver hitta mina slingor till jordvärmen i trädgården. Slingorna ligger på ca 1m djup. Att gräva upp dem är min sista utväg och funderar på lite andra lösningar. Tror ni det funkar om man har en lite bättre termokamera? Spola varmvatten under en längre tid så att slingan kyls ner och kontrasten då blir större emot marken.

Någon som har erfarenhet? Andra alternativ?
Slagruta skulle kunna funka.
Varför behöver du hitta slingorna? Läckage?
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Ska anlägga pool och behöver veta vart slingan går för att undvika att jag gräver av dem. Slagruta känns som hitte på... Har du erfarenhet av termokamera?
 
Med all respekt; slagruta är ju bara hittepå.
Jag är rädd att temperaturskillnaden mellan slinga/jord är svår att se på en meters djup. Nu spånar jag; skulle man kunna fylla slingorna med något som är lättare att skanna av? När man letar fiber kan man ju sända en frekvens i fibern som går att skanna av.
I värsta fall kanske man kan trä in en ledare i slingan och göra samma sak.
Hur lång är slingan?
 
M MrMacplay skrev:
Ska anlägga pool och behöver veta vart slingan går för att undvika att jag gräver av dem. Slagruta känns som hitte på... Har du erfarenhet av termokamera?
Slagruta är absolut inget hittepå. Jag garantera dig att det fungera.

När de grävde en brunn hos en vän så gick grävgubben med en slagruta och det va häftigt för den drogs verkligen ner mot vattnet. Han hade använt sig av det i över 30 år :=)

Kolla annars med kommunen. Är ju anmälningsplikt så kan ju finnas antecknat vart det är nergrävt
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Med all respekt; slagruta är ju bara hittepå.
Jag är rädd att temperaturskillnaden mellan slinga/jord är svår att se på en meters djup. Nu spånar jag; skulle man kunna fylla slingorna med något som är lättare att skanna av? När man letar fiber kan man ju sända en frekvens i fibern som går att skanna av.
I värsta fall kanske man kan trä in en ledare i slingan och göra samma sak.
Hur lång är slingan?
Gällande slagruta, har du provat själv?
Att det är skulle vara hittepå är bara nonsens. Det är en teknik som många äldre behärska.
Jag lovar er till 100% att det fungerar
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Slingorna har ju samma temperatur som omkringliggande mark så temperaturskillnaden är väl ganska obefintlig, sen så är de ju 1 meter ner i marken. Jag vet då inte om någon värmekamera som kan se 1 meter ner i marken.
 
P Pappa1986 skrev:
Gällande slagruta, har du provat själv?
Nej, jag har inte provat själv. Känner inte att det behövs.
Kan du förklara teorin bakom, hur känner en pinne av vatten flera meter ner i marken?
 
En perfekt video för tvivlare.
 
P Pappa1986 skrev:
Gällande slagruta, har du provat själv?
Att det är skulle vara hittepå är bara nonsens. Det är en teknik som många äldre behärska.
Jag lovar er till 100% att det fungerar
Men snälla. Kvacksalveri kan väl höra hemma någon annanstans än byggahus. Du menar väl inte på allvar att du tror på sådant nonsens?
 
Detta är vad som går att läsa på Wikipedia:

Slagruta är ett redskap som används inom spådomskonsten i syfte att hitta till exempel vattenkällor, ädelstenar och malmer, försvunna personer, eller fornlämningar. Redskapet, som inte har någon bevisad effekt, består oftast av en böjlig träklyka eller två L-formade handtag (så kallade vinkelpekare) eller ibland en pendel, sveps över ett område jord och påstås reagera när användaren närmar sig ett fynd. Slagrutor har testats under kontrollerade förhållanden vid flera tillfällen, men då har resultatet endast blivit lika bra som slumpen.[1][2]
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Men snälla. Kvacksalveri kan väl höra hemma någon annanstans än byggahus. Du menar väl inte på allvar att du tror på sådant nonsens?
Seriöst, prova så får du se!
Därefter så kan du uttala dig.
 
Vi håller oss till riktiga alternativ.
Jag tror inte på värmekamera. Kan ljudet av strömmande vatten gå att registrera?
 
P Pappa1986 skrev:
Seriöst, prova så får du se!
Därefter så kan du uttala dig.
Ge dig!
Det är bluff. Hittepå. Religion. Tro inte på allt du ser.
 
D09
Tror tyvärr inte värmekameran kan hjälpa dig med detta. Kameran ser tempen på ytan och ligger slangen 1 meter ner och har samma temp som marken? jämfört med t ex golvvärmen i en betongplatta som man lätt kan skanna av vid drift men hopplöst när värnen är av.

Har du inget hum, byggfoto, någon skiss eller liknande?

Har du gjort några provgropar där poolen ska vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.