Är det någon som vet var man kan hitta liknande fönster som dessa på bilden.
Det är dom stora jag menar alltså
Dom på bilden är numera utbytta mot fula perspektivfönster :(
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag undrar precis samma sak! Inte nog med att dom satt in pyttesmå kvadratiska perspektivfönster i vårt torp. Dessutom målade dom fodrena med plastfärg så att både foder och (befarar vi) väggen runt om ruttnat.
Jag har kollat runt lite på blocket, ibland ser man nån som håller på och river ett gammalt hus och säljer fönster o dörrar o allt. Byggnadsvårdsbutiker.. Har funderat på att sätta upp lappar i närheten där vi har torpet.. i affärer, på anslagstavlor. .kanske nån har ett gäng gamla fönster i sin lada.
/Maria
 
Har ni dammsugit hela gården och inspekterat alla uthus? Frågat grannarna?
Det är ofta svårt att hitta begagnade fönster i rätt mått, det finns så otroligt många variationer.

Det betyder inte att det är omöjligt, men ni ska väl ha till hela huset, typ sex-åtta fönster? Det är nog nytillverkning som gäller om ni inte får tag i de gamla.

Ni behöver väl då 24-32 bågar och dessutom till övervåningen (?).

Gissar att det är lättast att hitta ett litet lokalt fönstersnickeri. Det blir avsevärt billigare om man målar, kittar och glasar själv. Ni vet säkert allt det där redan.
 
"Inte nog med att dom satt in pyttesmå kvadratiska perspektivfönster i vårt torp."

Är inte vitsen med perspektivfönster att de skall vara stora? Annars är det nog vanliga fulfönster...;)

Jag tror också att nytillverkning är att rekommendera om ni inte har en väldig tur. Leta ändå runt i uthus och hos grannar så kanske ni hittar något passande förnster att använda som förlaga. Då får ni rätt typ av profiler och proportioner. Blir det dyrt kan ni ju byta på en gavel per år för att sprida kostnaden lite.

Leta runt på auktioner och liknande och köp gamla udda bågar att ta glas och beslag ifrån.
 
Hej.
Tycker att dessa fönster liknar våra så mitt tips är.....kolla in på nätet....
Bröderna Larssons snickeri AB ( Åmsele-Västerbotten )

Vi är jättenöjda, bra priser också.

MVH Kindblom
 
kindblom: Jag kollade in på deras hemsida men det fönsterexempel de har ser inte ut som "gustavianska fönster" dvs tvåluftsfönster med tre rutor i varje båge. Det ser ut som fyrluftsfönster?
 
konichiwa girl skrev:
kindblom: Jag kollade in på deras hemsida men det fönsterexempel de har ser inte ut som "gustavianska fönster" dvs tvåluftsfönster med tre rutor i varje båge. Det ser ut som fyrluftsfönster?
Dessutom verkar de vara kopplade bågar - om man nu vill ha det. Kanske kan de även göra specialare men det stod inget om det direkt på sidan.

Jag har letat efter bra tillverkare ett tag och om man är petig med profiler och liknande så är ett lokalt snickeri det enda man kan anlita (finns kanske annat men jag har inte hittat det i alla fall. Alternativt att tillverka själv - rör det sig om många fönster är ju såklart tiden en faktor.

Det finns leverantörer som gör enligt gammal förlaga men oftast kommer de till korta när det gäller beslag, material eller arbetsmetoder. Allt handlar såklart om hur rabiat man är vad gäller byggnadsvård.

Tolkar jag bilden rätt om jag säger att du är ute efter utåtgående okopplade tvåluftsfönster med två spröjs och lösa innerbågar?
 
Aof: oops! fick för mig att perspektivfönster betydde att dom var ospröjsade? Hur som helst, tycker att det är märkligt att när de bytte fönstrena så minskade dom måtten så pass samtidigt. Men så undrar jag: Hur kan man tänka sig att fönstrena såg ut på en sen 1700-tals enkelstuga från början? Om man tex bytte ut fönstrena en första gång i slutet av 1800-talet, satte man in större fönster då, tro? Har fönstermåtten varierat mycket från stuga till stuga under samma period, eller höll dom ofta nåt slags standardmått under en och samma period? Vi kommer inte hinna fixa 'nya' fönster inom en jättesnar framtid så vi funderar en del på mått och sånt under tiden vi tittar runt.
/Maria
 
kanske lite utanför ämnet men ändå...

Enligt SAOL:
(2) PERSPEKTIV-FÖNSTER. i sht byggn. av byggmästaren E. S. PERS*SON (f. 1898) på 1930-talet konstruerad typ av pivåfönster (med stor, oftast spröjsfri glasyta, som lämnar fri, obruten utsikt o. som öppnas gm att vridas kring två horisontella, i karmträna lagrade tappar); stundom allmännare: pivå*fönster. SvD(A) 1937, nr 352, s. 1 (i annons).

Blev lite osäker och blev tvungen att slå upp det, och alltid lär man sig något nytt...
 
Menas det sådana som snurras runt då eller...?
 
Jo, man kan väl utgå ifrån att fönsterna blivit större och större, från 1700-talets små nästan kvadratiska till 1900-talets nationalromatiska fantastiska verandafönster och kanske värt att nämna även funktionalismens riktiga panoramarutor...
 
aof skrev:
kanske lite utanför ämnet men ändå...

Enligt SAOL:
(2) PERSPEKTIV-FÖNSTER. i sht byggn. av byggmästaren E. S. PERS*SON (f. 1898) på 1930-talet konstruerad typ av pivåfönster (med stor, oftast spröjsfri glasyta, som lämnar fri, obruten utsikt o. som öppnas gm att vridas kring två horisontella, i karmträna lagrade tappar); stundom allmännare: pivå*fönster. SvD(A) 1937, nr 352, s. 1 (i annons).

Blev lite osäker och blev tvungen att slå upp det, och alltid lär man sig något nytt...
Ja sådan är det.Dom är groteskt stora så huset ser hel konstigt ut.
Vi funderar på att byta panelen på huset och då skall vi försöka hitta fönster som passar till huset.
Dom övere fönstren har dom oxå bytt till bredare utan spröjs..
Skall höra med dom här som är nästgårds om dom kan få fram några.
http://www.allmoge.se/fonster.html
 
Hej igen.

De fönster vi köpte kallade man "västerbottens fönster"
2 glas (1 isolerglas)...3 rutor i varje båge-genomgående spröjs /ytterrutan.

Såg på hemsidan att man inte hade den på bilden. Finns flera sorter att välja mellan....fanns åtminstone
det när vi köpte för 3 år sedan.
Vi beställde efter egna mått också...inte standard.
Vi är jättenöjda och får mycket beröm för hur fina fönstren är.

mvh kindblom
 
Jag har köpt flera olika spegeldörrar från Fönsterantiken i Vänga strax norr om Borås (se länk nedan). De har även massor av gamla fönster från olika tidsepoker, men i princip är allting före funkisen. De har två stora lager helt fulla med gamla fönster och dörrar, man blir helt sjuk av ha-begär när man strosar runt där inne. Betydligt billigare än att beställa nytt!!

http://www.fonsterantiken.nu/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.