Blir konfunderad över hur elen är dragen här, men ni kanske kan hjälpa mig. Har tagit bort en kronbrytare (dubbelbrytare) där ena brytaren går till en utomhuslampa och den andra går till ett lampvägguttag vid taket.

Där kronbrytaren sitter är det tre kablar: blå, svart, vit.
Multimetern ger 200V mellan svart och vit, 0V mellan svart och blå och 0V mellan vit och blå med fria kablar och ingen brytare inkopplad.

Jag utgick från att det är fasen som är bruten och att svart borde vara fas och vit och blå borde vara tändtrådar, men varför får jag då inget utslag mellan svart och blå?

Ute vid lampan vet jag inte kabelfärgerna, men vid uttaget i taket har jag blå + svart kabel.
 
Lyckades dra en förlängning nu och kollade mot ett jordbleck i ett vägguttag en bit bort.
Vit är fas (?!) och ger 230V mot jord. De andra ger inget mot jord. Så vit måste vara fas och svart och blå är tändtrådar.
 
Hur gammal är elinstallationen? Före 1960(?) fanns inga regler ang färger.
Och dina första mätningar kan vara missvisande. Du kan bara få ett säkert resultat med glödlampor monterade i armaturerna så att tändtråden "nollas" via dessa.
Men nu har du med god säkerhet hittat fasen i alla fall.
 
Kåken byggdes 1962, dock är farstun där jag jobbade ikväll uppförd 1982. Efter mycket om och men så fick jag kläm på allt ändå, men det blev ett jädrans mätare. Det visade sig att:

Dubbelströmställaren hade vit ledare och blå samt svart utgående tändtrådar. Svart tändtråd gick till ytterbelysningen. Blå tändtråd gick till vägguttaget till taklampan i farstun och in som ledare på den kontakten. Från den kontakten gick svart kabel som nolla.

Nu har jag dessutom gått loss på dubbelvägguttaget till luftvärmepumpen och tack gudskelov så kontrollmätte jag även uttaget med multimeter. På uttaget satt 2st gröngul jord, 2st blå, 1vit+1svart. Det visade sig att jorden var korrekt, däremot var blå ledare och svart+vit nolla.

Den här husägaren verkar ha haft en förkärlek till att sätta ledare på blå kablar.
Just nu är jag förbannat glad att jag köpte en multimeter idag, annars hade det kanske smällt duktigt här om jag utgått från att blå var nolla...
 
däremot var blå ledare fas? och svart+vit nolla
Tja, han som gjorde farstun kanske tyckte att blått och vitt såg mer "levande" ut än svart :@
 
Bo.Siltberg skrev:
däremot var blå ledare fas? och svart+vit nolla
Tja, han som gjorde farstun kanske tyckte att blått och vitt såg mer "levande" ut än svart :@
ah, ordet fas trillade bort... jepps, tydligen, från och med nu kommer jag få mäta varenda kabelstump i hela kåken för att det inte ska bli rysk roulette. Vill tveklöst ge en vit kamel för multimetern, särskilt om man har köpt ett äldre hus. Lita INTE på färgerna!
 
INGEN yrkesman tar för givet att en viss färg har en viss funktion, man kollar alltid, och man ser rätt snabbt hur "statusen" är på den anläggning man är och arbetar i är. Däremot har "amatörer" en viss övertro på färger och funktioner som ofta ger dem huvudbry. Så även jag upprepar lita aldrig på färgerna utan kolla först.
 
Före 1971 fanns ingen direkt standard för vilken färg som skulle användas till vad, ungefär lika vanligt med vit som svart fas. Blå kan vara vadsomhelst, röd är ofta men inte alltid jord och kan vara både jord, tändtråd och nolla i samma dosa vilket får katastrofala konsekvenser om man inte ser upp. Vildast verkar det ha varit på 60-talet, fanns kablar med alla möjliga färger och varje elmoj verkar ha haft sin egen uppfattning om vad som skulle vara vad. Har sett trappkastare med tre röda trådar, den som tänder lampan bytte färg till gul och i taket kom gul, svart och röd ut och då var röd jord och svart nolla, allt i samma dosa...normal 60-talsstandard...
Så en multimeter är mycket rikigt värd en vit kamel eller två, man kan klara sig med en vanlig glödlampa med två tåtar på också i brist på annat även om jag kan få skäll nu.
 
Det är extra obehagligt med fel färger i installation där gulgrön förekommer, för gulgrön fanns nog över huvud taget inte att köpa (mer än ett kort tag, för att förbereda sig?) före regeländringen, så därför kan man luras att tro att det är rätt om man ser gulgrön.


En intressant fråga är vad reglerna säger om att komplettera en installation med 60-tals-färger (och friska plastisolerade FK) med skyddsjord. Måste man byta övriga ledare för att få rätt färger?

Visserligen är den vita ofta en finfin dragwire för att istället dra in en blå och en gulgrön, och sen ändrar man den gamla svarta nollan så att den blir fas, så blir det rätt färger... men vad säger reglerna? Får man komplettera med gulgrön skyddsjord på en ojordad installation med fel färger?

(om man har en riktig=snäll dragwire, alltså en sån av plast, så kan det ju faktiskt hända att man lyckas trä i den i röret utan att dra ur befintliga trådar även på halvlånga sträckor, och annars brukar det ju gå att trä utan dragwire om det bara är nån meter eller två)
 
Ja man behöver inte byta, sök på forumet - det var inte länge sedan vi pratade om det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.