Tjenare alla, grejjar med garaget hemma och är total novis.
På bilden nedan, vad är fas, nolla och jord?

Antar att de inkommande kablarna (underifrån) inringade i rött är ledare/fas, och det markerat i grönt är nolla?
Är kabeln inringat i blått jord?

Är galet dålig på el, men gör så gott jag kan för att lära mig.

Mvh Dennis
 
  • Eluttag med inkommande kablarna markerade i rött, blått och grönt för att identifiera fas, jord och nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Jag rekommenderar att du läser Bo Siltbergs artiklar här på byggahus om det svenska elsystemet samt Kjell och Companys guide till elen hemma. Då får du lite mer på benen för att kunna göra säkra eljobb. Det är inte tillrådigt att hempula med gamla anläggningar när man själv tycker att man är galet dålig på el.

Vad vill du uppnå? Varför börjar du greja med detta?

Att koppla är behörighetskrävande och du får enligt lagen inte koppla själv, så att vi har det sagt.

Vid förstoring av bilden ser det där också ut att kunna vara felkopplat. Jag tänker då på utgående röd som verkar vara ansluten till apparatlådans jordning utan att det finns någon uppenbar kontakt mellan den och PEN(?)-plinten uppe. Eller är den tunna röda som går upp till övre vänstra hörnet möjligen mittuppskalad där vid nedre plinten? Det är väldigt svårt att se exakt var alla kablar går.

Vad har du för mätutrustning? Du bö ha minst en spänningsprovare för att överhuvudtaget överväga att koppla el. Denna är vettig och inte så dyr.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Jag rekommenderar att du läser Bo Siltbergs artiklar här på byggahus om det svenska elsystemet samt Kjell och Companys guide till elen hemma. Då får du lite mer på benen för att kunna göra säkra eljobb. Det är inte tillrådigt att hempula med gamla anläggningar när man själv tycker att man är galet dålig på el.

Vad vill du uppnå? Varför börjar du greja med detta?

Att koppla är behörighetskrävande och du får enligt lagen inte koppla själv, så att vi har det sagt.
Tackar för tipsen, ska sätta mig och läsa lite.

Mestadels för att lära mig, och för att kunna göra lite mindre installationer, dvs typ sätta in ett uttag till, eller något lysrör extra i garaget om det skulle behövas.
Tycker det känns sjukt tråkigt att behöva ringa en elektriker för att skarva på en lamprackare till
 
Vit, grön och svart borde vara de tre inkommande faserna. Och röd inkommande PEN-ledare som är kombinerad nolla och jord. Vad jag kan bedöma från bilden är det där en ganska tveksam installation. Vad matar den för något?
 
A Avemo skrev:
Vit, grön och svart borde vara de tre inkommande faserna. Och röd inkommande PEN-ledare som är kombinerad nolla och jord. Vad jag kan bedöma från bilden är det där en ganska tveksam installation. Vad matar den för något?
Två st vägguttag, två lysrörsarmaturer och två vanliga gamla lampsocklar med stor glödlampa i.
Grejjerna ser ut som dom kommer från tidigt 1700tal typ, därför hade det varit gött som ett litet läroprojekt att byta ut till nya fräscha prylar tänkte jag.
Det värsta som kan hända är att garaget brinner ner bara, haha ;)
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Jag rekommenderar att du läser Bo Siltbergs artiklar här på byggahus om det svenska elsystemet samt Kjell och Companys guide till elen hemma. Då får du lite mer på benen för att kunna göra säkra eljobb. Det är inte tillrådigt att hempula med gamla anläggningar när man själv tycker att man är galet dålig på el.

Vad vill du uppnå? Varför börjar du greja med detta?

Att koppla är behörighetskrävande och du får enligt lagen inte koppla själv, så att vi har det sagt.

Vid förstoring av bilden ser det där också ut att kunna vara felkopplat. Jag tänker då på utgående röd som verkar vara ansluten till apparatlådans jordning utan att det finns någon uppenbar kontakt mellan den och PEN(?)-plinten uppe. Eller är den tunna röda som går upp till övre vänstra hörnet möjligen mittuppskalad där vid nedre plinten? Det är väldigt svårt att se exakt var alla kablar går.

Vad har du för mätutrustning? Du bö ha minst en spänningsprovare för att överhuvudtaget överväga att koppla el. Denna är vettig och inte så dyr.
Är inte på plats hemma så jag kan ta bättre bilder, men på torsdag kan jag tanka upp lite bättre plåtningar.

Helt klart borde jag satsa på en sådan, enda mätverktyget just nu är två spik och en köttklump (jag) :crysmile:

Även jag som total novis tyckte det såg riktigt illa ut när jag öppnade dosan första gången.
 
S Skoglund90 skrev:
På bilden nedan, vad är fas, nolla och jord?
Antar att de inkommande kablarna (underifrån) inringade i rött är ledare/fas, och det markerat i grönt är nolla?
Ja, matningen kommer underifrån.
Tre faser i brun (grå?), grön och svart. Den svarta är byglad till den fjärde säkringen.
Röd är inkommande PEN. Lär dig noga vad en PEN är och hur viktig den är.

Plinten i ovankant (inringad i grönt) är alltså en PEN-plint (eller noll-plint). Den har en skruv i mitten för att kunna frånskilja utgående nollor. Den skruven anses idag inte säker utan man bör bygla denna plint tillförlitligt så att det inte finns någon risk för att PEN glappar. Det gör att man kan anse den högra delen av plinten som PEN. Just nu bör den bara användas som neutralplint då skruven inte är tillräckligt tillförlitlig för att man kan ta ut skyddsjord eller PEN från den högra delen.

På högersidan av denna plint ser det ut som att det tas det ut två st neutralledare för de två utgående gruppledningarna. Åtminstone den vita. Den märka (gröna?) syns inte vart den tar vägen. Det kan vara en neutralledare eller skyddsjordsledare för den andra gruppledningen.
S Skoglund90 skrev:
Är kabeln inringat i blått jord?
Det ser ut att vara en skyddsjordsledare för den ena utgående gruppen.
Detta förutsätter som Tommib skriver att montageplåten är skyddsjordad ifrån inkommande PEN vilket inte syns på bilden. Det kan vara så illa att denna gruppledning saknas en fullgod skyddsjord. Detta bör du syna närmare.

Det skymtar även en röd ledare längst till vänster, skarvad i en sockerbit. Vad är det? Skyddsjord för den andra utgående gruppledningen, eller skyddsjordning av montageplåten? Något verkar saknas här.

S Skoglund90 skrev:
Mestadels för att lära mig, och för att kunna göra lite mindre installationer, dvs typ sätta in ett uttag till, eller något lysrör extra i garaget om det skulle behövas.
Tycker det känns sjukt tråkigt att behöva ringa en elektriker för att skarva på en lamprackare till
Det är en god tanke även om den bryter mot ellagen, men räkna med nödvändiga studier först så att du är helt säker på vad du gör.
 
Det som syns dåligt på bilderna är hur ledarna går från plinten högst upp i lådan. En vit går direkt ut och en svart drar iväg någonstans. Det skall inte sitta två ledare i den plinten. Den är gjord för en. Sedan finns det en sockerbit längst uppe till vänster där det inte syns så bra vad som är kopplat i den. Kanske finns det en koppling till PEN-ledaren från allt som skall ha det. Men jag kan inte se att denna koppling kan vara gjord på ett godkänt vis. Det skulle behövas en jordplint och en nollplint samt en riktig koppling mellan dessa. Och det är inte ett bra förstaprojekt om du skall lära dig att koppla själv.
 
  • Gilla
Skoglund90
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, matningen kommer underifrån.
Tre faser i brun (grå?), grön och svart. Den svarta är byglad till den fjärde säkringen.
Röd är inkommande PEN. Lär dig noga vad en PEN är och hur viktig den är.

Plinten i ovankant (inringad i grönt) är alltså en PEN-plint (eller noll-plint). Den har en skruv i mitten för att kunna frånskilja utgående nollor. Den skruven anses idag inte säker utan man bör bygla denna plint tillförlitligt så att det inte finns någon risk för att PEN glappar. Det gör att man kan anse den högra delen av plinten som PEN. Just nu bör den bara användas som neutralplint då skruven inte är tillräckligt tillförlitlig för att man kan ta ut skyddsjord eller PEN från den högra delen.

På högersidan av denna plint ser det ut som att det tas det ut två st neutralledare för de två utgående gruppledningarna. Åtminstone den vita. Den märka (gröna?) syns inte vart den tar vägen. Det kan vara en neutralledare eller skyddsjordsledare för den andra gruppledningen.

Det ser ut att vara en skyddsjordsledare för den ena utgående gruppen.
Detta förutsätter som Tommib skriver att montageplåten är skyddsjordad ifrån inkommande PEN vilket inte syns på bilden. Det kan vara så illa att denna gruppledning saknas en fullgod skyddsjord. Detta bör du syna närmare.

Det skymtar även en röd ledare längst till vänster, skarvar i den sockerbit. Vad är det? Skyddsjord för den andra utgående gruppledningen, eller skyddsjordning av montageplåten? Något verkar saknas här.


Det är en god tanke även om den bryter mot ellagen, men räkna med nödvändiga studier först så att du är helt säker på vad du gör.
Toppensvar, mycket att kolla upp på torsdag.

Ska reda ut lite bättre vart alla kablarna tar vägen och återkomma med mer info, många tack. :)
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut att vara en skyddsjordsledare för den ena utgående gruppen.
Detta förutsätter som Tommib skriver att montageplåten är skyddsjordad ifrån inkommande PEN vilket inte syns på bilden. Det kan vara så illa att denna gruppledning saknas en fullgod skyddsjord. Detta bör du syna närmare.
Ja det lilla som syns i den delen kan peka på att ingen skyddsjord av lådan finns. Eventuellt och inte otroligt är blecket nere på montageplåten ansluten till matande kabels biledare och då dels den röda som syns tydligt jord för ena gruppen och den skarvade med sockerbit för den andra.

Som sagt av flera skäl ett dåligt första jobb att ge sig på för TS, men med lite mer utredning, bilder och dialog går väl det också.
 
  • Gilla
Skoglund90
  • Laddar…
S Skoglund90 skrev:
Två st vägguttag, två lysrörsarmaturer och två vanliga gamla lampsocklar med stor glödlampa i.
Grejjerna ser ut som dom kommer från tidigt 1700tal typ, därför hade det varit gött som ett litet läroprojekt att byta ut till nya fräscha prylar tänkte jag.
Det värsta som kan hända är att garaget brinner ner bara, haha ;)
Att garaget brinner ner bara? Eller att du dör eller dödar någon annan är nog värre du.

Personer som erkänner att de förstår sig ingenting på el men vill ändå börja på att pilla och koppla lite hemma och då börja med att byta kapslingar, säkringar och sätta upp mer uttag är en riktigt dålig idé! :thumbdown:
 
G GoGetLost skrev:
Att garaget brinner ner bara? Eller att du dör eller dödar någon annan är nog värre du.

Personer som erkänner att de förstår sig ingenting på el men vill ändå börja på att pilla och koppla lite hemma och då börja med att byta kapslingar, säkringar och sätta upp mer uttag är en riktigt dålig idé! :thumbdown:
Därför är jag här på forumet, och inte ute i garaget och sätter upp uttag.
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
S Skoglund90 skrev:
Därför är jag här på forumet, och inte ute i garaget och sätter upp uttag.
Fast det blir ju inte mer lagligt även om det skulle vara rätt kopplat sen.
 
G GoGetLost skrev:
Fast det blir ju inte mer lagligt även om det skulle vara rätt kopplat sen.
Mycket möjligt :rofl:
 
S Skoglund90 skrev:
Mycket möjligt :rofl:

Jag tycker det är ganska underligt varför man ska förklara och lära okunnigt folk om elinstallationer så att de kan koppla hemma utan att behöva gå en utbildning. Det är inte riktigt rätt tycker jag.

Varför är du så snål för att ta in en elektriker som gör en säker anläggning istället för att du ska fråga på ett forum om hur man gör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.