Finns det några öppna företagsregister att titta i?

Antag att jag har ett namn på ett företag men inte hittar det i telefonkatalogen. Om det faktiskt finns ett företag med det namnet borde det vara registrerat någonstans tycker jag. Jag funderar därför på om det finns några öppna företagsregister att titta i?

Vilken bolagsform företaget har vet jag inte, det är ett litet företag som jag uppfattar det, kanske enmans.

 
Bolagsverket har uppgifter om alla registrerade företag i Sverige.
 
bolagsregistret hos skattmasen?
 
volvo skrev:
Bolagsverket har uppgifter om alla registrerade företag i Sverige.
Tack för den. Det går att söka på företag men man kan inte få någon detaljerad information (vilket jag inte behöver heller).

Synd att jag inte hittar företaget bara..... det är något lurt.
 
I vissa fall (enskild firma under vissa förutsättningar) finns det inget krav att registrera sig hos Bolagsverket, så bara för att det inte finns med där så innebär det inte att företaget inte existerar.

En F-skattesedel behövs dock alltid så hör dig för hos skatteverket.
 
Ok. Jag får kolla där också. Det kan mycket väl röra sig om en enskild firma.
 
Har du provat www.bizbook.se

Kan vara så att man måste vara inloggad för att hitta företagen men du kan ju prova
 
Tack för tipsen, tyvärr ingen hit där heller.....
 
Prova här då:
http://www.upplysning.se/

Viss info är gratis, men vill du ha mer så kostar det per företag och infoslag.
 
vilket företag är det? Nån här kanske känner till det?
 
K
Du kan ju kolla med PRV också :)
 
Jag ska regga mig på upplysning.se, då kan man söka gratis verkar det som.

Finns det någon i Malmö med lokalkännedom så får den personen gärna skicka ett PM...
 
Det händer ju också att företag har ett annat namn registrerat än det som de använder "utåt" mot kunder/allmänhet.
Ex." "Olles kiosk" heter kanske egentligen "Olle A-son mat, leveranser och ekonomi AB" eller inget alls med olle; "XYZ & Co KB".
Detta är specielt vanligt inom just restaurang/kiosk/affär ("olles livs/ olles radio-tv") men förekommer säkert också inom andra områden.

Kan du inte få tag på ngt kvitto eller nåt där organisationsnumret finns? Eller kan du inte fråga firman vad deras registrerade namn är (ex. för att din revisor kräver att du har ordentliga underlag osv.). Om de håller till i ett hus kanske du kan gå via fastighetsregistret, om de håller till i en flerfamiljshus kanske fastighetsägaren kan tala om vem de hyr ut till (vet ej om detta faller inom sekretessen).
Telia hade tidigare en tjänst där man kunde ringa och uppge en adress (el tfn-nr) för att få reda på vem som hade den telefonen - kanske något att testa? Du kan också testa att prata med andra ftg inom samma bransch, de brukar "hålla koll" på varandra, fast du får väl ha en historia.
Om du pratar med företaget kan du be om referenser till tidigare kunder och via dem få organisationsnumret (från fakturan/kvitton) såvida de kör vita affärer.

Hoppas du hittar vad du letar efter.
 
Återigen, tack för alla tips.

Upplysning.se ger skrämdande mycket information för bara några få kronor. Vem är jag gift med, förmögenhet, inkomst osv osv osv. Man undrar varför det ska vara så lättåtkomligt egentligen.

Sakfrågan löser sig förhoppningsvis vid nästa kontakt med företaget, men det är irriterande att verksamheten är så svår att hitta till - det känns oseriöst.

Ett litet tips som inte varit uppe här är också att leta via domännamn, tex via nic.se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.