Jag letar efter mitt bergvärmehål i förberedelse för ett utbygge.
Brunnsarkivet och skylten på väggen verkar helt uppåt väggarna så jag gräver fram slangen från väggen där brineslangarna går ut.

Jag har hittills följt en blå plastgrunka. nu har jag kommit till något konstigt, och jag vet inte vart jag ska fortsätta. Några tips? Kan det vara överbliven slang som bara är nedgrävd? Vad letar jag efter egentligen?

det vita på bilden känns som nån slags stelnat skum.
 
  • Jord med upptäckta svarta elkablar och rötter under en grävningsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som 3 elkablar:surprised:
 
G gofika skrev:
Jag letar efter mitt bergvärmehål i förberedelse för ett utbygge.
Brunnsarkivet och skylten på väggen verkar helt uppåt väggarna så jag gräver fram slangen från väggen där brineslangarna går ut.

Jag har hittills följt en blå plastgrunka. nu har jag kommit till något konstigt, och jag vet inte vart jag ska fortsätta. Några tips? Kan det vara överbliven slang som bara är nedgrävd? Vad letar jag efter egentligen?

det vita på bilden känns som nån slags stelnat skum.
Skulle tippa på runt 4 meter från husväggen.
 
Skylten på väggen har en sexa på sig, men jag är ca 7 meter från husväggen och en meter förbi skyltens position.

Elkablar skulle förvåna mig, men vem vet :) det är på baksidan av huset, och det finns ingen bebyggelse åt det hållet.
 
G gofika skrev:
Skylten på väggen har en sexa på sig, men jag är ca 7 meter från husväggen och en meter förbi skyltens position.



Elkablar skulle förvåna mig, men vem vet :) det är på baksidan av huset, och det finns ingen bebyggelse åt det hållet.
Är du säker på att det är bergvärme och inte jordvärme du har för låter lite väl långt ifrån med 6 meter.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Ja, jag har ett borrprotokoll på ca 70m djupt hål men GPS-koordinaterna är uppåt väggarna. De måste ha skrivit av innan den hade lokaliserat färdigt, eller skrivit fel. Adressen stämmer dock.

Tack för alla förslag :)
 
Pumpen borde rimligtvis ha en temperaturmätare för inkommande från hålet och normalt ska du väl ha inkommande temperatur på några C förutsatt att du har cirkulation så är det bergvärme du hittat ska man normalt enkelt kunna känna så slangen och utifrån värmen avgöra. Om du har cirkulation och rören är varmare än förväntat kan väl en gammal kompass ge ledtråd i om du har en kraftledning där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.