F
Har VP rör på vinden som går ner i väggen. Jag skulle vilja använda det och sätta ett nätverksuttag i rummet där röret går ner. Tyvärr har man inte plockat fram dosan/rören i rummet. Jag tror det finns en dosa men jag vet inte säkert. Vilka strategier finns det för att hitta var jag kan såga ut ett hål? Om det finns en dosa så behöver jag ju mer eller mindre pricka rakt på för att jag ska kunna använda den.

Jag tänkte testa trycka ner en stålfjäder från vinden och sedan lyssna. Borra ett litet hål och se om jag är i närheten. Men känns nästan omöjligt att pricka rätt.
 
Kanske tänkt för tv-antenn? I alla fall borde vp-röret följa en regel i väggen och sluta typ 20-30 cm över golv. Leta rätt på regeln med en magnet och knacka i väggen en bit över golvet. Har du tur är det bara övertapetserat. Annars kan du försöka med en dragfjäder från vinden samtidigt som någon lyssnar efter skrapandet nere i rummet.
 
Är den under tapet eller sitter det någon typ av skiva över den också. Jag har letat efter båda varianterna, och lyckats till slut.
 
F
svartöra svartöra skrev:
Kanske tänkt för tv-antenn? I alla fall borde vp-röret följa en regel i väggen och sluta typ 20-30 cm över golv. Leta rätt på regeln med en magnet och knacka i väggen en bit över golvet. Har du tur är det bara övertapetserat. Annars kan du försöka med en dragfjäder från vinden samtidigt som någon lyssnar efter skrapandet nere i rummet.
Högst troligt ja för antenn. Sitter ett eluttag också. På en annan vägg sitter eluttag och antenn precis bredvid varandra. Känns sannolikt att det skulle vara samma på denna. Jag kan nog hitta dosan på ett ungefär men blir svårt att träffa mitt på? 🤔
D Daniel 109 skrev:
Är den under tapet eller sitter det någon typ av skiva över den också. Jag har letat efter båda varianterna, och lyckats till slut.
Kollade precis men kan inte se någon utbuktning för doslock dessvärre. Fullt möjligt att det ligger bakom gipsskivan, förra ägarna hade inte TVn där. Samtidigt konstigt att man skulle göra sig besväret att dra rör och inte sätta ett doslock?
 
Dragfjäder och lyssna är bästa tipset.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
namnbyte
Har i några fall med gott resultat knackat med ett dorn eller dylikt slappt mot väggen och hittat en dosa som satt bakom lager av tapet.
Liksom hålla det slappt mellan två fingrar och med lätt kraft, men utan att göra märke, studsat det mot väggen och lyssnat efter plltsligt annorlunda ljud. Träffar det ovanpå där en dosa sitter studsar ljudet annorlunda, har dock även gett bom en gång då det behövde spacklas. Så är inte en garanti, men en möjlighet
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Om det är bakom tapet brukar det gå att knacka ja, släpljus kan ofta avslöja dem också. Bakom gips är det värre, där jag jag kört med en liten hålsåg utan centrumborr, det kan bli ganska många hål att spackla igen innan man hittat den. Men då ska man ha en bra teori om var dosan finns. Jag har en sådan dosa kvar att leta rätt på. Tror jag i alla fall.
 
F
Tack för alla tips! Ska ge det ett försök. ☺️

Det är tapet man målat över med sånt där stukatur/typ korn för att ge ett putsat intryck. Så det är ganska tacksamt att måla över med ny stukatur om man behöver spackla osv.
 
Den går inte till en dosa på andra sidan väggen då?
Annars börja med dragfjäder och se om man kan höra något, knacka på väggen går också.

Sond finns till rörål men dom är inte gratis. Det är väl om man kan hyra/låna någonstans.
https://www.sahlins.com/sv/produkt/signalsond/
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Jag har inte provat detta själv men borde man inte med en stark magnet kunna få fatt i metallen på dragstången?
Är man två personer så kan väl den ena dra lite så man är säker på det var dragstången och inte en spik eller skruv.

Har detta tips redan kommit upp ber jag om ursäkt, lite trög och febrig idag 🙄
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Tryckluft tycker jag fungerar bra. En på vinden med tryckluften och blåser i röret/slangen och en går nere och lyssnar var det ”visslar”
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Purre Purre skrev:
Den går inte till en dosa på andra sidan väggen då?
Annars börja med dragfjäder och se om man kan höra något, knacka på väggen går också.

Sond finns till rörål men dom är inte gratis. Det är väl om man kan hyra/låna någonstans.
[länk]
Det skulle förvåna mig då det på andra sidan är klädkammare.

Detta är ett kataloghus. Röret är i vardagsrummet men huset går att beställa med ett extrarum där denna väggen är. Troligtvis då var tanken att det rummet kunde haft eget uttag.
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
F
Hittad!
 
  • Öppen vägguttag, kabel, instruktionsetikett, skuggor, ojämn vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
udihow och 12 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.