Hej, Jag har köpt ett visningsex av Hitachi DS18DBSL mycket billigt. Den har fungerat bra i 6månader. Men när jag borrar och släpper knappen så slår det till i den. Typ som metall som slår mot metall.
På senare tid öppnar den också chucken och borret lossnar.
Jag var in med den på byggvaruhuset jag köpt den på. Dom tittade på den och drog åt chucken och så lossnade inte borret. Dom påstod att momentväljaren måste vara inställt på borrning när chucken spänns.
Väl hemma igen lossnar borret igen efter 3 start/stopp.
Är det jag som är för svag eller är den trasig? (Jag är ganska stark men ingen oxe )
Det är givetvis garanti på apparaten men en undersökningsavgift på 450kr tas ut om det inte är ett garantifel. Därför frågar jag här först.
Med vänlig hälsning, Anna
 
Om man i byggvaruhuset fick borret att sitta fast så indikerar det att grejorna funkar.
Den har en snabbchuck och det brukar vara svårt att göra fel med en sådan. I med borret, håll handen runt chucken och kläm åt, kör kort med maskinen så att chucken spänner åt runt borret. Mer ska inte behövas.
Den kan stämma att momentinställningen ska vara satt till borr, bara för att inte momentinställningsmekanismen ska lösa ut när du bromsar chuckens rotation med handen.

Visst ljud kan säkert uppstå när man släpper till/från-knappen och motorn stannar.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Jag har en annan skruvdragare och den har alltid gjort samma sak det slår lite när man släpper knappen.
ljudet påminner om när pumphandtaget slår ifrån vid full tank när man tankar bilen.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
På de flesta maskiner finns en låsfunktion i chucken.

Spänn åt chucken som vanligt. Dra sedan tillbaks ytterst lite, då skall det klicka till.
 
  • Gilla
Nicro och 1 till
  • Laddar…
Här är en video som förklarar problemet. Jag har provat både med att bara spänna och med att spänna och vrida tillbaka lite så det knäpper. Borret lossnar ändå efter några start/ stopp.
 

Bästa svaret

Mikael_L
Ja du Anna75, jag tjackade en DS 18DBSL i höstas och upplevde också att mina borr och bits allt som jag spände fast i chucken lossnade hela tiden.
Och alltid när det hänt så var chucken i "spärrläge" efter, dvs det blir det där våldsamt knattriga ljudet när man vrider på chucken, och enda sättet att få bort det var att dra chucken i botten.

Och efter några månader så insåg jag att så här kan jag ju inte ha det, jag tappar ju borrar och grejer som kan förstöra dyra fina parkettgolv hos kunder osv, eller skada någon som är under.
Och då detta är min 5'e Hitachi-dragare så kan jag väl säga som så att jag vet att de inte ska bete sig så. :)

Nåväl, då reklamerade jag, och fick en returfraktsedel, sen hade jag ett tag sånt fruktansvärt behov av maskinen att det tog en dryg månad innan jag fick iväg den, och nu har jag varit utan den i nästan en månad, men igår fick jag tillbaka maskinen. :)

Och en ny (och annorlunda) chuck sitter på den. Jag tror det är samma chuck som i proffsserien, med ring som snurrar fritt längst fram för att skona sånt man råkar komma emot.

Nu har jag inte hunnit testa nästan något alls, gick bara och provborrade lite i en lastpall. :)


Men när jag såg din film och läst dina inlägg så börjar jag fundera på om de kanske bytt hela maskinen, ty jag har också ett minne av att den stoppade med i princip en smäll, nu stannar maskinen ganska mjukt men tar nästan en sekund innan stopp, vilket inte heller är riktigt bra ... :thinking:
 
Mikael_L
Det här har gjorts enligt servicerapporten.
Här står det ju "byte av elektronik (annat stopp)"
Servicerapport som visar byte av elektronik och andra delar med datum och garantidetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Tack Mikael_L. Då lämnar jag in den på reparation. Det här är inte normalt.
Jag har också haft Hitachi tidigare och varit mycket nöjd.
 
byte av elektronik (annat stopp)

De har alltså ändrat till mjukare stopp för att chucken inte ska spänna upp sig själv. Låter ju som en felkonstruerad chuck...
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Har egentligen inget att tillföra tråden men jag tyckte att det var komiskt att det stod ”byte av cuck”... :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Toppalua och 1 till
  • Laddar…
Har samma problem, ska lämna in den. Den förra maskinen tappade 0 borrar på 8 år, så nått är inte friskt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T Toppalua skrev:
Hej, Jag har köpt ett visningsex av Hitachi DS18DBSL mycket billigt. Den har fungerat bra i 6månader. Men när jag borrar och släpper knappen så slår det till i den. Typ som metall som slår mot metall.
På senare tid öppnar den också chucken och borret lossnar.
Jag var in med den på byggvaruhuset jag köpt den på. Dom tittade på den och drog åt chucken och så lossnade inte borret. Dom påstod att momentväljaren måste vara inställt på borrning när chucken spänns.
Väl hemma igen lossnar borret igen efter 3 start/stopp.
Är det jag som är för svag eller är den trasig? (Jag är ganska stark men ingen oxe )
Det är givetvis garanti på apparaten men en undersökningsavgift på 450kr tas ut om det inte är ett garantifel. Därför frågar jag här först.
Med vänlig hälsning, Anna
Samma problem, har tappat 2 bitshållare på 6 veckor med ny maskin. Hände aldrig med min förra Hitachi.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.