Hej!

Fnular lite på att lägga ner en låda i husgrunden när den gjuts med lite info om vår familj och undrar vad jag ska lägga det i för material så det håller några hundra år, har ni några tips?
 
Kul grej, det där har jag också funderat på. Brukar skriva något kul på minst en skiva per rum när jag renoverar. Man vet ju själv hur kul det är att hitta något gammalt som någon skrivit.

Om du skall gjuta in något helt och hållet kan du använda en tät plåtlåda. Järn helt omslutet av betong rostar inte. Annars är ju en cylinder av rostfritt stål nog det bästa alternativet. Om du bara skall lägga i papper skulle det ju kunna fungera med en ståltermos. Sen gäller det ju att signalera till den framtida arkeologen att det som skymtar i rivningsmassorna är något värt att hoppa ur grävmaskin och kika närmare på.
 
Hittade en hälsning från 1909 när jag rev upp ett golv på andra våningen. Gubbarna hade skrivit med blyerts på en plankstump, såg ut som om dom gjort det igår.

Så undvik färgpennor och dyl, enkla medel håller längst.
 
Tack för era tips.
 
Run-ristning i sten är en metod som använts med framgång tidigare. Winning-concept helt enkelt!
 
Själv byggde jag in några mynt, en brevhälsning, några foton och ett USB-minne med massor av dagsfakta från 2010 :D

Vad bensinen kostar, vilka som krigar med vilka, vad 1l mjölk kostar m.m.


/Christian
 
Slänger alltid in gällande dagens tidning i varje vägg jag gör om. :)

Mvh//Janne
 
Chrissofsweden skrev:
Själv byggde jag in några mynt, en brevhälsning, några foton och ett USB-minne med massor av dagsfakta från 2010 :D

Vad bensinen kostar, vilka som krigar med vilka, vad 1l mjölk kostar m.m.
/Christian
Ett USB-minne är säkert möjligt att läsa om +50 år. NOT! :D
 
Ja, alltså helt omöjligt lär det ju inte vara. Hur som så ligger det mycket mer roligt därunder :)


/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.