Hejsan!
Jag tänkte höra med era alla byggproffs om någon har förslag på hur man kan göra en hissanordning i tvättstugan för att kunna hissa upp tvätt som man hängt. Detta för att utnyttja vår takhöjd på 3 m då vi har en liten tvättstuga.

Vi kommer att ha tvättmaskin och torktumlare stående på golvet med en bänkskiva ovanpå för att använda för att vika tvätt osv. Där ovanför vill vi kunna hänga tvätt, men för att inte tvätten ska hänga ner över bänken och "störa" vill vi kunna hissa upp linorna högre upp.

För att få det hela hanterbart så skulle jag vilja ha en form av anordning som gör att man kan ha linorna i en bekväm höjd, men också en bit utanför tvättmaskinen så att man inte behöver sträcka sig över dem när man ska hänga. Anordningen måste därför kunna dras ut en bit från väggen när man hänger och sedan när man hängt klart skjuter man in den helt mot väggen och hissar upp den.

Det är inte alltför lätt att förklara detta, men jag hoppas ni förstår. Om inte så ställ gärna frågor.

Gnugga nu era geniknölar och ge mig alla tips ni kan komma på. Jag är tacksam för alla svar och kanske har ni andra tips på hur jag kan lösa det hela.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Andrea Håkansson
  • Laddar…
Det finns en ställning som var vanlig i lägenheter förr iallafall där man hängde sin tvätt och sedan drog man upp den till taket i upphängninssnöret. Hängde ofta över badkaret.
Vet du va jag menar?
Ingen aning om de finns olika storlekar men annars kan man ju sätta ett par stycken, du vill ju inte ha för mycket fuktig tvätt på samma gång för då blir nog rätt så tung att hissa upp.
 
Hejsan!
Nej jag vet inte vad du menar, men det verkar onekligen intressant. Vet du var man kan få tag på sådana? Precis som du säger så är det ju bättre att ha flera så att det inte blir för tungt.

Hoppas du kan tipsa mig om var jag kan få tag på dessa.

Tack!
 
Kolla in www.smarthem.se

där finns både vägg- och takhängda torkställningar

/Sarah
 
Tack så mycket för tipsen.

Det var något sådant jag tänkt mig. Synd bara att de bara finns i en bredd 140 cm. Jag skulle nämligen behöva två stycken, men vi har bara 240 cm. Om ni stöter på några fler sidor som säljer sådant i andra storlekar så hojta gärna till.

Tack än en gång!
 
marial skrev:
Tack så mycket för tipsen.

Det var något sådant jag tänkt mig. Synd bara att de bara finns i en bredd 140 cm. Jag skulle nämligen behöva två stycken, men vi har bara 240 cm. Om ni stöter på några fler sidor som säljer sådant i andra storlekar så hojta gärna till.

Tack än en gång!
Du kan väl kapa av en bit på bredden på båda eller den ena och skarva ihop med ett rör inne i röret som går runtom?
 
Hej Thomas!
Problemet med att göra det är att ställningen nog blir för tung att hissa upp eftersom det handlar om blöt, tung tvätt. Jag tror att man måste ha två för att orka med det.

Dock har jag kontaktat företaget som gör dessa och det visar sig att de har olika storlekar, 100 cm, 125 cm och 140 cm. Så då kan jag lösa det hela med två stycken.

Tack ändå för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.