Hej byggare,

Står i start av att vi ska få in en tvättmaskin i vårt kök i BR då badrummet är för litet. Fått okej från föreningen och offerter från rörmokare enl säker vatten så det är ska vara utan problem (elektrisk vattenstopp mm).

Men när det kommer till själva maskinen så har jag en idé som jag inte hittat nånstans online, kanske för att det inte går 😅 men vill gärna veta varför isåf.

Platsen där vi ska ha tvättmaskinen är rätt smal 50 cm. Kommer vara en kökslucka framför så det blir harmoniskt osynligt och snyggt.

Men i o m bredden så har de frontmatade maskinerna (bredd 49,5 cm) som funkar kapacitet 3kg tvätt och det är rätt lite.

Då kom jag på ifall man kan ha en toppmatad maskin (de har bredd 40 cm) som rymmer upp till 7kg monterad på en utdragbar skena eller bara ett underrede på hjul som tål 50kg. Då drar man fram maskinen när det ska tvättas, fyller på, kör igång och rullar in osv.

Har jag bara lite extra längd på vattentillförsel, avloppsslang och strömkabel så det går att dra ut och tillbaka så bör det väl funka?

Inte pitchat till rörmokaren än men kanske nån här har invändningar om regelvidrighet, opraktiskt eller annat.

Hiss eller diss på den idén?
 
  • Kök med vita skåpluckor och bänkskiva av trä, markerat område där en tvättmaskin ska placeras bakom en kökslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gäller att hjulunderredet är ordentligt stabilt och låsbart, så att inte maskinen ger sig ut på långpromenad när den centrifugerar.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Haha ja det är klart 😅
Men i övrigt kommer jag inte ifrån att man får i så mkt mer tvätt i o m toppmatningen så det typ är värt med att lösa den delen.
 
Cheesen
G Guzzen skrev:
Haha ja det är klart 😅
Men i övrigt kommer jag inte ifrån att man får i så mkt mer tvätt i o m toppmatningen så det typ är värt med att lösa den delen.
Tror inte att det finns någon skena som kommer att klara av belastningen. En tvättmaskin kan ju på egen hand trycka hål i en linoliummatta så man måste tänka på att det ska vara stadigt underlag. industrihjul och någon förstärkning av golvet lär du behöva.
Har en Toppmatad maskin i stugan och den blir av naturen lite vinglig när man ska flytta på den (smal och aningen top tung) Men det är ju kanske inte något som du behöver fundera på. En modern maskin är ju dessutom antagligen lättare och klenare byggd än min Bosch från 86.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr, 100% diss på det.
Skenan kommer inte hålla, bara maskinen väger nog mer än 50 kg, när den centrifugerar är det stora krafter som det ska hålla för. Slangarna och elkabeln är inte gjorda för att dras fram o tillbaka, kan klämmas, hamna fel, ingen borde godkänna säker vatten på en sån installation.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Skenor finns det som tål belastningen, dock risk att slangar kläms sönder/hamnar fel bakom maskinen med läckage som följd.
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
Om du kan ta bort även sockel och snarare än skena ha en platta med hjul direkt mot golvet så går det knanske. Men det låter bökigt och som att det kommer strula.

Det finns frontmatade maskiner som är 50 breda ex Electrolux EWC1352.
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
Har du kollat höjden på en toppmatad? Går den in under bänkskivan?
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
Cheesen
S Sson85 skrev:
Skenor finns det som tål belastningen, dock risk att slangar kläms sönder/hamnar fel bakom maskinen med läckage som följd.
Källa på dessa? jag vill gärna ha sådana skenor...
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
Diss på grund av samma orsak som övriga.
Enda rimliga möjligheten är nog i så fall att kunna lyfta diskbänken.

Det finns en orsak till varför den där lösningen inte är något som förekommer, trots att den skulle lösa en hel del problem.

Om du verkligen vill gå vidare med lösningen skulle jag i så fall låta den stå på hjul som lyfter upp den från golvet något när den rullas ut och sedan sänka ned den så att den står på golvet när den ska användas.
Då har du "bara" problemet med att få slangarna att överleva långsiktigt.

(Orginal-elkabeln kanske inte heller mår jättebra i längden av att dras fram och tillbaka, men den klarar sig nog längre än resten och det är ju lätt att byta till en lämpligare kabel i så fall)
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
E
Diss, tvättmaskinen ska inte vara i köket.
 
Tack för er input, låter som att det får bli frontmatad variant och fler tvättar bara 😊👍🏻
 
E enoch85 skrev:
Diss, tvättmaskinen ska inte vara i köket.
Menar du toppmatad?
Det är många jag känner och i lgh som har tvättmaskiner i kök eller garderob pga små badrum. Det är ju toppen om det får plats 😊
 
Låt england ha den combon för sig själv ^^
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Ändå rätt värt att slippa boka tvättid i flerfamiljshus och springa i trappor 😉
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.