På ena sidan av huset finns detta berg, det är betydligt mer upprensat idag än vad bilden visar men min fråga är hur ni hade hindrat jorden från att rinna av berget? När det regnar så rinner jorden ner vid sidan av huset där vi nu ska lägga sten, då vill jag inte ha en massa jord/sand där.
Vi funderar på att slänga upp betong i kanten, osnyggt men kan lösa problemet, eller lägga upp en mindre mur av sten. Har försökt gräva bort sand och jord men det går inte utan vi måste få till ngn form av kant. Har så småningom funderingar på att plantera lite fina blommor här uppe i en grusbädd eller liknande.
 
  • FF 009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det rör sig alltså om området nedanför den lilla björken och in mot altanen. Under altanen är det täckt idag och alltså inget problem.
 
En mindre mur vore väl snyggt? Annars så lägger du ut sten/sprängsten så det inte bara är jord och ser till packa det lagom hårt och sedan så gräsmatta så ytvattnet inte tar med sig jorden.
 
harry73
Nu var bilden kanske inte jättetydlig, men är er största problem inte att hindra regnvattnet att rinna mot huset? Om ni på något sätt ledar bort vattnet från huset, borde problemet med jorden också försvinna
 
@mexitegel: En mindre mur vore absolut snyggt men vi får nog flytta upp den lite den kan väl inte stå i kant? men gräsmatta tror jag itne att det blir, bökigt att få ner gräsklipparen dit men väl en plantering möjligen.

@harry73: regnvattnet är inget jätteproblem tror jag men även om det vore det så vet jag inte hur vi skulle lyckas leda bort den? Vi ska plantera lite växter vad det lider så de borde suga upp endel väta. Har du tips om hur man kan leda bort vattnet så lyssnar jag men om regnet faller på berget så lär det väl också rinna neråt?
 
Ditt problem är att det är berg under, vattnet kan inte rinna ner utan rinner ovanpå berget och tar med sig jorden om den inte binds samman med något (gräsmatta, marktäckare etc).

Som det ser ut på bilden så får du också ytvatten från gräsmattan ovanför (den ser ut att slutta mot slänten?), dessutom ser ut som det är mycket berg så det kommer kanske en del vattenvolymer från regn på hela gräsmattan som träger igenom grässvålen och leds ut ovanpå berget och sipprar ut i slänten?

Ett (annat) alternativ är att du gör terasser som du sedan planterar i.

För att helt bli av med problemet så behöver du nog gjuta en klack längst ned som du dränerar bakom som kan samla upp vattnet och leda bort det. Ett alternativ är att du köper du ett par lass natursten och lägger i slänten och även döljer betongklacken. Köp ett par stora tunnor som du delar på lämplig höjd och planterar växter i, tunnorna bäddar du in i markstenen. På det viset behöver du inte ha jord på berget alls, dessutom växer det mindre ogräs på så vis,.
 
Har påbörjat en bortgrävning, har förbättrat läget något men planen just nu är att gräva bort allt upp till det röda strecket och där mura upp en mur. Dessvärre innebär det att jag måste ta bort den fina björken som syns i bild. Just nu är det mitt problemområde då det är svårt att gräva just här och jorden ramlar lätt ner på marken nedanför.

Nedanför det röda strecket vill jag ändå kunna plantera något, ett kalt berg är inte så jättekul. En grusbädd med blommor? men då måste såklart ytterligare en mur upp.
så som berget ser ut så verkar vattnet samlas upp precis där jag slutat gräva just nu, det är en svakca i berget vilket innebär att vi kan försöka leda bort vattnet därifrån på någo sätt.

Fråga? Ingen just nu :)
 
  • IMG_1866.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.