Hej! Jag har en jordbruksfastighet och ibland används en del av gräsmattan till verksamheten. Därför skulle jag vilja ha möjligheten att vid behov stoppa robotgräsklipparen från att klippa denna yta.

Ytan är ungefär en tredjedel av gräsmattan och det finns ingen form av avgränsningar mot de ytor som ska klippas hela tiden. Tänk er typ en rektangel som är indelad i tre delar. En av delarna vill jag alltså kunna "stänga av".

Är det möjligt? Hur lägger jag i så fall begränsningskabel och guideslinga? Kommer sannolikt att köpa en Automower 315.
 
Du kan växla storlek på slingan genom att använda två enpoliga växlande brytare eller en tvåpolig växlande brytare. Vilket du väljer beror bla på hur utan är utformad där du vill minska av ytan.

Brytarna/brytaren monteras ute på slingan där kanten mellan mindre och stora ytan är.

Om du lägger upp en bild/skiss över området så kan nog någon/några ge dig bra förslag.
 
Tack för snabbt svar! Här är en skiss på gräsmattan. Yta nr 2 ska alltså kunna inaktiveras vid behov.
Handritad skiss av gräsmatta med markerad yta nr 2 för inaktivering och klocksymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dra bara en extra kabel där den streckade linjen är. Den ena ändan kopplar du på i den andra slingan och den andra änden ansluter du med lämplig fuktsäker brytare mot den andra slingan. Nu vet jag inte vad rektanglen under 2:an är för något. Men är det ett hus så går det sätta en brytare monterad på väggen och bryta extra slingan mitt på bara.
 
  • Gilla
artvandeley
  • Laddar…
Jag funderar på följande förslag:

Handritad skiss av förslag på byggprojekt med markeringar och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är ju smart. Räcker med en brytare dock.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tack för kloka svar! Riktgt bra hjälp. Enkel lösning som ser ut att fungera alldeles utmärkt. Återigen, tack! Skönt att slippa klippa gräsmattan i sommar :)
 
Jag funderar på en liknande lösning som den senaste skissen.
Det räcker alltså med en växlande brytare?
Har ni sett någon bra brytare som klarar av att sitta ute?

Mvh
Peter Z
 
Utmärkt tips! Nyttjade det precis för att avgränsa en extra parkeringsplats för elbilen vid trefasuttaget på uthuset. En trappbrytare i ena änden där kablarna delar sig, sen var det klart.

Det går kanske med en vanlig brytare på alternativslingan också, men då får man ju bara halva strömmen i kabeln – vet inte om det spelar någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.