Finns det något sätt att hindra vattnets rinnande från duschutrymmet?
Har renoverat bad- duschrummet men det lutar en aning åt fel håll utanför duschväggarna.
Det innebär att det rinner vatten under de vikbara duschväggarna längst fogarna, ut på klinkergolvet.
Finnas de något annat sätt än att riva upp klinkers och höja upp resten av golvet samt lägga nya klinkers?
Släplisen på duschväggarna förmår inte hindra utrinnandet eftersom fogarna är lägre än klinkers.
Är enda lösningen att riva upp och göra om?
 
Ska du göra rätt innebär det även att tätskiktet ska göras om.
 
Det finns alltså inget annat sätt?
 
....eller så kaklar du bara en rand med mosaik på golvet runt duschväggarna. Det gjorde vi efter förra husägarnas fadäs och det funkar fin-fint. Se bara till att hitta mosaik som är så låg som möjligt så duschväggarna kan gå över, alt. justera upp dem en aning om det går.
 
Ett eventuellt aber är att duschväggarna är vikväggar och bildar sas en kvartscirkel.
Visserligen är de tänkta att vickas in mot väggen, men det kommer i alla fall öppnas utåt emellanåt ;-(
Har funderat på om man skulle kunna lägga något i stil men silikon eller något annat i fogarna och lite tunt även på klinkers?
Torde inte behövas så tjockt lager?
 
Vi har likadana duschväggar och jag skaffade en mosaik som var så pass tunn att dessa fortfarande går att öppna utåt. Det går naturligtvis att lägga en sträng silicon också men det är nog svårt att få det snyggt. Det finns annars låga plastlister som du kan limma fast men jag tyckte själv att det förtog hela badrummet. Hade det varit plastmatta på golvet hade det varit en annan femma.-
 
Håller med Dig!!
Hur fixade Du halvcirkelformen?
Ser det inte konstigt ut med en cirkelformad mosaikrand på golvet?
Å andra sidan kan det ju vara snyggt med en "inramning" av duschdelen!
Hur lägger man mosaik på klinker?
 
Det var lite "pill" att få till halvcirkeln men det blev över förväntan bra. Först tvättade jag golvet noggrant med Ajax. Därefter, med dörrarna stängda, placerade jag ut alla mosaikbitar som jag ville ha dem, vilket tog en liten stund så formen blev bra och symmetrisk. Ritade sedan med permanent tuschpenna på ut- och insida av mosaikranden. Sedan applicerade jag superprimer där mosaiken skulle vara. När det torkat så var det dax för fog och att placera ut mosaikbitarna igen. Sen fogning och sist en rand med våtrumssilicon utmed golvet upp mot mosaikkanten för att mjuka av lite. Är kanten på mosaiken vass kan man ta ett sandpapper och slipa lite.

Tänk på att sätta mosaikranden en liten bit utanför duschväggarna så inte vatten rinner ner utmed väggarna och hamnar på mosaiken - då finns risken att det blir blött på fel sida mosaiken....

Lycka till!
 
Tack för svar!!
Hur stora är mosaikbitarna?
Hur gjorde du med vinklingen av bitarna?
Beror förstås på storleken men det måste ju bli olika avstånd mellan inre och yttre delen av bitarna.
Är kanske obetydligt om biten är liten?
Var hittar man så tunn mosaik?
 
Våra är knappt 2x2 cm och det stämmer att det blir olika avstånd på inner- resp. yttersida men det är lite och ser snyggt ut ändå - bara man placerar dem symmetriskt. Jag köpte våra bitar på bauhaus, men det var några vändor innan vi lyckades hitta en färg som blev snygg. Klinkersen är grafit och efter mycket om och men så blev mosaikranden i vitt.
 
"Våra är knappt 2x2 cm och det stämmer att det blir olika avstånd på inner- resp. yttersida men det är lite och ser snyggt ut ändå - bara man placerar dem symmetriskt. Jag köpte våra bitar på bauhaus, men det var några vändor innan vi lyckades hitta en färg som blev snygg. Klinkersen är grafit och efter mycket om och men så blev mosaikranden i vitt."
Vi hade tänkt lägga en snygg blå mosaik på ett luftningrör som byggts in.
Nu blev det inte så och jag skulle kanske kunna tänka mig att lägga en "vattenanspelningsfärg" i form av blå mosaik som ramar in själva duschhörnan?
Tack för Din idé!
Får prata igenom det med min fru! (och byggherren!!)
 
Ja, varför inte? :D
Tigg till dig några bitar att ta med hem för en stilstudie. :p
 
Får göra det!!
 
Fråga 1 att ställa är huruvida det är bakfall på tätskiktet. I sånt fall är hela golvet felbyggt. Vatten kommer att rinna åt fel håll under golvbeklädnaden och sippra upp genom fogen på andra ställen än i duschutrymmet. I värsta fall tar vattnet vägen ut ur badummet och en fuktskada är ett faktum. Riv upp, gör om och gör rätt.

Ifall tätskiktet har rätt fall och det enbart är en fråga om bakfall på ytbeklädnaden, ja då är det tråkigt men ingen katastrof. Du kan försöka hindra vattnet att slinka ut ur duschutrymmet genom förslagen från ovanstående skribenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.