Finns det några som helst hinder från att fälla träd och ta bort buskar på sin egen tomt (undantaget om själva fällningen kan orsaka skada)? Rödlistade träd som skymmer solen eller tallen som gör att grannen kan vara naken på altanen?

Vad gäller för en häck? Antag att jag köper ett hus med en 4 m hög granhäck mellan mig och grannen. Häcken år ful på min sida men grannen har skött sin. Stammarna står på min tomt. Får jag då ta ner häcken? (Givetvis diskuterar man med grannen först, men det är inte riktigt det frågan handlar om)
 
Ja det kan finnas begränsningar i detaljplan eller annan plan. Kolla med kommunen.

I området där mina föräldrar tidigare hade sommarstuga (icke detaljplanerat) krävdes marklov (elloer vad lovet kallades) fr att fälla träd med en diamater på mer än 10cm. En förutsättning för att kunna få lov var att man återplanterade ett träd med minst 10cm diameter på tomten.

En kollega till mig har sommarstuga i ett område där man i princip måste ha bygglov för att klippa gräsmattan. Han höll på att få böta 12000 kr för att han tog ned ett dött träd som höll på att falla på huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.