Målar om garaget och ska byta från två små garageportar till en 3meters.
Tänkte i samband med det fräscha till det med 4st spottar i takfoten plus två spottar över porten. Har fastnat lite för Hide-A-Lite men vet inte vilka jag ska ha?

Valet står mellan;
Comfort Quick Outdoor och Comfort Quick Outdoor GU10. Vad talar för den ena och vad talar för den andra??

Skulle vilja styra det med skymningsrelä och gärna även ha dimmer så man kan styra styrkan lite beroende på årstid...
Nån som har tips & idéer?
 
Installationsmässigt är det ett bra val då dessa Hide-a-lite stöder anslutning och vidarekoppling på ett bra sätt. Bör dock endast installeras vid plusgrader eller med rumsvarma kablar.

GU10-varianten har fördelen att den har utbytbara ljuskällor så att man kan välja olika fabrikat, ljusfärg och styrka etc. Dock blir dimningen ett problem som kan kräva en viss modell med likartade egenskaper.

Varianten med "fast" ljuskälla är lite robustare mot väta och damm ifall det är en faktor i er takfot. Där går det att leta efter en dimmer som funkar. Men om en lampa går sönder så måste hela armaturen bytas. Jag tror dock att Hide-a-lite ser till att ha ett lager med gamla modeller, annars får ni köpa nån extra i reserv.

Jag skulle dock välja armaturer för konstant ström med ett centralt drivdon. Det erbjuder framför allt en säkrare elinstallation då jag inte känner till en helt klockrent godkänd metod att installera 230 V downlights utomhus map kabelval, vidarekoppling etc. Det ger också möjlighet att välja drivdon fritt, med valfri typ av dimring som garanterat fungerar, kanske styrd via hemautomation. Den har samma nackdel som den "fasta" varianten ovan då de inte har utbytbar ljuskälla. T.ex https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/utomhus/downlights/core-smart-outdoor-_-667072
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.