Jahopp, efter allt strul med drivremmen samt dåliga lager i rotormotorn (avhandlat i de andra HERU-trådarna) är det dags för fläktmotorhaveri. :( **

Fjärrkontrollen sa "motorfel", så jag klättrade upp på taket och visst var motorn död.
Efter att ha lossat hela fläktpaketet och sedan tagit isär motorn såg jag att 3-fas-h-bryggan i motorn var förgasad samt lite annan drivelektronik var bortbränd också... så den är beyond repair...

Har någon tips på var ersättningsmotorer eller hela fläktar säljs? Jag sökte på nätet men hittade inget uppenbart. Varken soliduct, fläktbutiken eller liknande hade reservdelsfläktar att köpa... Har jag bara dålig sökkarma eller finns det inte reservdelar?

Alla tips är välkomna! Eller om någon har en begagnad motor/fläkt att sälja mig i östergötland så hör av er!


** Jag tyckte först Östbergs aggregat var vettiga, men nu med alla fel vet jag inte längre om jag tycker så... det har ju varit ofantligt dålig konstruktion på sakerna (och dålig kvalitet).
 
Hittade nu på luftutiken... 4710 kr.

Det blir dyra drifttimmar för det aggregatet. :(
 
Vet inte om de har passande fläktar, men jag brukar kolla ebmpapst.se när jag behöver en fläkt.
Finns säkert andra också och hur det är med prisläget vet jag egentligen inte heller, men allt har gått smidigt vid leveranser ( till privatperson).
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack för tipset. Jag har också bra erfarenheter av papst-fläktar, men tyvärr hittar jag ingen motor som ser ut att passa.

Det är oklart vem som gjort denna motorn, men på mönsterkortet står det www.ame.nu, men de verkar mest vara underleverantör till motorkontrollern.

Min gissning om vad som är orsaken till detta är att h-bryggan har alldeles för dålig kylning och därmed dött sotdöden med kortis i ett "ben". Motorns lindningar verkar OK. Lite synd.. för mönsterkortet är annars prydligt gjort (i EU verkar det som), men att man använt för dåligt termoklet för att överbrygga gapet (~5mm) mellan kapseln och metallkåpan.

Det är denna h-brygga som använts: http://www.farnell.com/datasheets/1793276.pdf som drivs av en PIC18F65K22-processor. .... allt i en fjuttig fläkt.
 

Bästa svaret

Ventilations shopen ser ut att ha en ersättare https://www.ventilationsshopen.se/produkt/fläktmotor/1204?categoryId=439
Jag tror dem tar en annan motor än original då det kan behövas en motorplatta för att den skall passa.
Eventuellt kan du leta upp en likvärdig fläkt hos ebmpapst och fixa en egen "motorplatta", men kontrollera om det behövs/finns "tacho" i motorn.

Jag (gissar lite vilt) att Östberg bytt fläkt/motor-leverantör minst en gång dem sista åren.
Tror dem använt både EbmPapst och Rosenbergs fläktar.
 
  • Gilla
Mumricken och 1 till
  • Laddar…
Tack! 3500:- är ju bättre än 4700:- Jag vet inte hur jag missat ventilationsshopen i mina sökningar.

Tyvärr är motorplattan som ev behövs för mitt fläkthus restnoterat, men jag kanske kan borra nya hål i den befintliga om det behövs. (mitt aggregat är tillverkat precis omkring de datum som omnämns för ny/gammal platta)
 
  • Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.