inte?
 
7 burk till 150 kvm låter rätt saftigt, men du kanske har rätt grov panelyta?

Hur som helst. Du jämför äpplen och päron i färgsammanhang; det ena är en halvblank oljefärg, det andra en halvmatt akrylatfärg. Akrylater håller kulör och glans längre, samt är mer elastisk vilket teoretiskt ger en mindre risk för sprickor när träet rör på sig. Lämpar sig bäst för nyare hus. Oljefärger är blankare och har kortare underhållsintervall pga att färgen bleks och vittrar snabbare. De är ett bättre estetiskt val för äldre hus (tycker jag) eller fasader som har målats med oljefärg tidigare; finns det däremot akrylatfärg på fasaden idag så kan du inte gå över till oljefärg.

edit: var lite elakt att säga att du jämförde äpplen och päron - du ville ju bara veta skillnaden på färgerna :)
 
Redigerat:
Tack för svar.
Blir nog oljefärg.
Ja, 7 burk är i överkant. Men med 6 mil till affärn köper jag hellre mer och sedan returnerar...
Inte kul om jag står utan färg med 5 kompisar som står still ;)
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
har pratat med färgaffärn.
han säger jag kan räkna hem att nu måla med den dyrare akrylatfärgen.

dvs dyrare färg, men håller längre.

håller ni med?

andra skillnader, dvs lättare att stryka etc?
 
Jag hade Teknos oljetäcklasyr på förra huset - vilken skit! Som sagt i tråden så blir färgen tunn med åren så efter 5 år behövde man måla om igen.

Nu när det är ett nytt hus jag ska måla så blir det Demidekk Ultimate 1650 kr / burk men med Alcros grund då den tydligen gifter sig bättre med det fabriksgrundade virket... Så en strykning grund samt två färdigfärg.
 
pianist skrev:
... Men med 6 mil till affärn köper jag hellre mer och sedan returnerar...
Glöm inte kontrollera att de verkligen vill ha tillbaka färgen, innan du handlar. Det är inte så vanligt att man accepterar brutna kulörer i retur.


pianist skrev:
har pratat med färgaffärn.
han säger jag kan räkna hem att nu måla med den dyrare akrylatfärgen.

dvs dyrare färg, men håller längre.

håller ni med?

andra skillnader, dvs lättare att stryka etc?
Vattenbaserat är kung!
Jag har valt en "vattenburen oljefärg", dvs en produkt där man kombinerat alkyd- och akrylatbindemedel. Det skiljer säkert mellan olika fabrikat, men jag upplever hybridfärgen som minst lika lättjobbad som en vanlig oljefärg, och med mycket kortare torktid. Eventuellt späder jag den vattenburna lite tunnare. Det riktigt gôttiga kommer när ska göra rent verktygen, då är det skönt att slippa kladda med lacknafta.
Vidare har jag upptäckt att hybriden inte bildar skinn i burken när den står, dvs jag kan ta fram en halvfull burk som stått ett par månader o bara röra upp den o sätta igång.

Plåtdetaljer målas hellre med en ren akrylatfärg för övrigt, den är mjukare än hybriden.
 
Redigerat:
Demidekk alltså?
 
pianist skrev:
Demidekk alltså?
Det är säkert jättebra färg. Jag har förmånen att ha Colorex inom räckhåll, så jag valde deras "Täcklasyr Solid V". Ingen aning om den är bra eller inte, men jag vet ju att de tillverkar färg åt flera riktigt stora märken, så jag utgår från att de vet vad de sysslar med och knappast säljer en undermålig produkt med deras eget namn på.
 
Blev den. Blev bra.
Med tvätt tog det 4 dagar. Då målade vi 2 varv.
 
pianist skrev:
Blev den. Blev bra.
Med tvätt tog det 4 dagar. Då målade vi 2 varv.
Oj, var träet torrt nog att måla efter tvätt på den korta tiden?
Dessutom hinna gå över 2 varv?
 
Jajjemenn! Vi var 7 pers.
 
Jag tänkte mer på att fasaden då fick max en dag på sig att torka efter tvätt.
Jag ska måla lite till våren och tänkt ge det åtminsone en vecka att torka beroende på väder.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Jadu, ju längre kanske = bättre. Men jag lär väl se framgent. Är inte orolig.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.