Hur göra? Jag ska lägga in ekparkett 15mm i nya huset. NP har vattenburen golvvärme. Kan/ska vi lägga foam som underlag eller är det lumppapp som gäller? Någon som vet???
 
det blir bättre med lumppapp - det isolerar lite mindre.

/Mattias
 
Om det är platta på mark med vattenburen golvvärme i är det att föredra att lägga en ångtät plast i botten, de flesta golvtillverkarna rekommenderar detta.

Tänk på att golv lagt på golvvärme är mera känsligt för fukt än golv utan golvvärme på grund av att fuktkvotsskillnaden mellan golvets torraste och fuktigaste tillstånd blir större.

Detta säger tex. Kährs
"En ångspärr skall vara inbyggd i golvkonstruktionen och skall ligga så nära trägolvet som möjligt. Vid tjocka eller tunga bjälklag är det extra viktigt att ångspärren ligger nära trägolvet".

Good Luck!
 
Dantotsu skrev:
Om det är platta på mark med vattenburen golvvärme i är det att föredra att lägga en ångtät plast i botten, de flesta golvtillverkarna rekommenderar detta.

Tänk på att golv lagt på golvvärme är mera känsligt för fukt än golv utan golvvärme på grund av att fuktkvotsskillnaden mellan golvets torraste och fuktigaste tillstånd blir större.

Detta säger tex. Kährs
"En ångspärr skall vara inbyggd i golvkonstruktionen och skall ligga så nära trägolvet som möjligt. Vid tjocka eller tunga bjälklag är det extra viktigt att ångspärren ligger nära trägolvet".

Good Luck!

Glömde att säga att det är en krypgrund. Papp som gäller då, eller?
 
Hade det varit mitt hus skulle jag ändå lagt en plast i botten och sedan en airolen/foam ovanpå detta.
Dra plasten omlott minst 20cm.

Grålumppapp eller Foam är till för en viss stegljudsreducering och det spelar ingen som helst roll vilket du väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.