Jag söker en router för IP telefoni och passande telefoner som kan ansluta över Wifi för att ringa som en ”vanlig fast telefon” över abonnemanget jag tecknar med leverantören av IP telefoni.
Har letat runt för fullt men hittar ingenstans denna lösning. Har någon tips vad jag ska söka på eller var en sådan lösning finns?

Har tidigare haft IP telefoni när jag bott i lägenhet men då har jag pluggat in en telefonkabel direkt i routern. Skillnaden här är alltså att det inte ska vara en sladd mellan telefonen och routern utan istället ersättas med Wifi.

Anledningen till att jag söker denna lösning är att den ska användas på landsbygden med mycket dålig mobil täckning och telefonledningarna är dåliga. De som ska använda telefonerna är mina föräldrar i den äldre generationen och vill ha en så pass ”vanlig fast telefon” som möjligt. Eftersom jag har satt upp flera accesspunkter som gör att wifi mottagning är toppen vill jag kunna ringa över denna linje.
Jag är inte ute efter en lösning där jag med min smartphone ansluter via wifi och ringer med Skype eller liknande utan jag vill ringa med en bordstelefon som har wifistöd.

Har någon en sådan här lösning?
 
Den stora frågan här är om den använda IP-telefonin kan användas med annan hårdvara än routern. Om det t.ex. är IP-telefoni från nån av de stora operatörerna (Telia, Tele2 etc) så brukar det inte gå att göra så. De levererar sin box och den boxen har uttag för analog telefoni. Punkt. (Se dock den första lösningen nedan.)

Om det är en IP-telefonileverantör som tillåter att man kör egen utrustning finns det i huvudsak två alternativ.

Det ena är att skaffa en DECT-bas som har stöd för IP-telefoni. Om räckvidden inte räcker så kan man köra extenders. Nackdelen då är att du inte utnyttjar det befintliga WiFi-nätet, en fördel är att samma lösning GÅR att köra även med analoga linjen. Till en DECT-bas brukar man kunna ansluta en handfull telefoner (vår Siemens S675IP klarar i alla fall 5-6 handenheter).

Det andra är att skaffa IP-telefoner med WiFi-stöd, problemet är då att de flesta operatörer bara tillåter en telefon i taget att registrera sig och då funkar inte detta utan att du har en router med inbyggd växel. Då registrerar växeln mot operatören (en anslutning) och sen får telefonerna registrera mot växeln (det fungerar ungefär som när du kör en router med NAT alltså).
 
nizzehult
Det här blir knepigt. SIP-routrarna som tjänsteleverantörerna levererar har som påpekats en analog utgång och inget annat. WiFi är digitalt.
Billigast måste vara att sätta in en DECT-basstation direkt från SIP-routern och sedan se till att den ger bra spridning via extern antenn. Då kan man köra med vanliga standardiserade DECT-telefoner.
Dina accesspunkter kan du tyvärr inte använda då detta en annan typ av signal.
 
Om du kan köra med sladd i stället för Wifi (otydligt om wifi var ett krav) så finns Siemens A580 IP (eller efterträdare). Dock så måste du kolla med ISP om de godkänner egen SIP-klient.
 
Kan Acrobits Softphone eller liknande vara ett alternativ om operatören tillåter? Men då hamnar iofs TS i mobilen, men med sitt hemtelefon nummer som han kan ta med sig överallt där Internet finns.

Förstår inte varför TS vill låsa sig med Wifi när DECT oftast har bättre täckning.

Sökte lite på Ebay och hittade denna , kanske den uppfyler TS önskemål?

http://www.ebay.com/itm/Hitachi-Wir...32?pt=US_VoIP_Home_Phones&hash=item2ecfff95b4
 
fusion skrev:
Kan Acrobits Softphone eller liknande vara ett alternativ om operatören tillåter?
Då får man knappast "så pass ”vanlig fast telefon” som möjligt". En Softphone kräver ju dessutoim inloggningsuppgifter, har man inloggningsuppgifterna är det då bättre att köra en fysisk IP-telefon.

Förstår inte varför TS vill låsa sig med Wifi när DECT oftast har bättre täckning.
Det stod ju i inlägget att TS har installerat flera accesspunkter. För att få samma täckning med DECT lär det alltså behövas DECT-repeaters. Då förstår jag att man hellre utnyttjar befintlig infrastruktur än bygger en till.

Annars tipsade jag ju om Siemens DECT-basar som är prisvärda och fungerar bra.

Hitachi-telefonen (eller liknande från andra leverantörer) fungerar bra om man nöjer sig med EN WiFi telefon. Men ska man ha flera måste man tyvärr ha en växel, eftersom operatörerna oftast inte tillåter mer än en klient.
 
Redigerat:
Jag har Telia Ip telefoni. Precis som påpekas får man en burk med analog utgång samt dect. Men surfar man på Telias furum så vill jag minnas att det går att köra över Internet också. Registreringsuppgifterna måste man då hämta i Telia butiken. Som påpekas kan det bli problem med mer än en telefon.
 
Pen skrev:
Registreringsuppgifterna måste man då hämta i Telia butiken.
Av vad jag har läst så är det snarare "Om man har en fruktansvärd tur och träffar exakt rätt person i butiken så kan man eventuellt lyckas med att få ut registreringsuppgifterna."

Jag har läst om fler som har misslyckats med det än som har lyckats med det (jag kan bara minnas att jag har läst om EN person som lyckades få ut uppgifterna, så min gissning är att den personen som gav ut uppgifterna begick tjänstefel:).
 
Tyvärr verkar du ha rätt - hittar också bara någon enstaka. Tja, då får hen väl försöka hitta någon oberoende leverantör.
 
Ja, idag har vi ju nummerportabilitet så det är ju inga problem att få med sig numret i alla fall. Vi flyttade över vårt nummer till Rix (som sen blev uppköpta av Alltele).
 
Nerre skrev:
Av vad jag har läst så är det snarare "Om man har en fruktansvärd tur och träffar exakt rätt person i butiken så kan man eventuellt lyckas med att få ut registreringsuppgifterna."

Jag har läst om fler som har misslyckats med det än som har lyckats med det (jag kan bara minnas att jag har läst om EN person som lyckades få ut uppgifterna, så min gissning är att den personen som gav ut uppgifterna begick tjänstefel:).
Nu var det länge sedan jag byggde sådana här, men jag vill minnas att autenticering osv. inte är någon rocket-surgery, så den händige avlyssnar helt enkelt nätverkstrafiken mellan sin Telia-låda och nätet och får fram registreringsuppgifterna på så sätt! ;)

(Det är därför man inte slängt bort sina gamla hubbar. Men även om man inte har det så kan man ofta få ut infon via någon port mirroring, eller rent av ett fulhack, från en switch, eller ta en dator med två nätverkskort och konfa en brygga).
 
Nerre skrev:
Folk har försökt sniffa trafiken, men det är tydligen inte det lättaste...

Finns en hel del trådar om det på [länk]
Dåså. Jag böjer mig för erfarenheten. Det var såpass länge sedan jag kunde det här så jag är långtifrån villig att ta gift på att måste vara möjligt.
 
Hej vänner.

För många år sen porterade vårt telefonnummer från Telia till en operatör som heter Cellip. Vi har en abonnemangsform som heter Cellip Enkel. Där får man ha två extra svarsställen (3 totalt). Du väljer om du vill ha fler svarsställen och genererar SIP lösenord för a, b & c numret. Du kan ringa till och från alla. Vi har en ATA adapter hemma (a-numret) där vi har anslutit dom gamla telefonerna, i datorn och mobilen så har jag b & c numret. Det borde finnas fler operatörer som erbjuder liknande tjänster. Hittar du då en wifi telefon för SIP så borde du kunna portera numret till en operatör som tillåter flera svarsställen.

MVH

Anders
 
Flera svarsställen är det lite snålt med bland operatörerna, Cellip är en av få som har det i sina "vanliga" abonnemang. Jag tror dock bara det är Enkel som det ingår i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.