Hej!

Håller på med ett ”hemmaspa” projekt nere i källaren i ett gammalt pannrumm.
Tanken är att ha ett bubbelbad förmodligen ett biligare utespa eftersom det tar så lång tid att fylla på karet och det är skönt att kunna hoppa ned när man vill. Dessutom en bastu förmodligen en infra/klassisk bastu kombo.

Har rivit ut det mesta av onödiga väggar nu och väntar på att hantverkare ska flytta lite rör och gjuta nya golvbrunnar och lägga in golvvärme.
Då börjar mitt egna projekt lägga ytskikt, golv och tak.
Har funderingar på att ta ett klinkergolv ochträpanel målat med våtrumsfärg på plåtreglar så att rummet både kan användas som spa men tröttnar man på det så fungerar det som ett extrarum. huntonit tak är tanken som val av tak.

Mina frågor till er är vad ska jag tänka på när jag ska måla panelen? Har fått tips om att köpa trärent och därefter måla på med de olika lagren med våtrumsfärg men vad har ni för förslag?
Har ni förslag på utespa/bubbelbad som inte kostar med än 30-40 000 vill ha plats för 4 personer.
 
Förstår inte varför du ska måla panelen med våtrumsfärg? Den lär ju inte bli tät ändå, om det nu är det du vill uppnå?

Sätta panel går bra, men gör det inte i zon 1 där den blir utsatt för vatten, det kommer med tiden att mögla/ruttna oavsett vad du har för färg på den. I övriga rummet går det väl utmärkt med panel, se till att kvistlacka den ordentligt först och sen måla med vanlig snickerifärg. Sätt upp med spik på reglar som du limmar fast på tätskiktet.
 
vectrex skrev:
Förstår inte varför du ska måla panelen med våtrumsfärg? Den lär ju inte bli tät ändå, om det nu är det du vill uppnå?

Sätta panel går bra, men gör det inte i zon 1 där den blir utsatt för vatten, det kommer med tiden att mögla/ruttna oavsett vad du har för färg på den. I övriga rummet går det väl utmärkt med panel, se till att kvistlacka den ordentligt först och sen måla med vanlig snickerifärg. Sätt upp med spik på reglar som du limmar fast på tätskiktet.
Jag tänkte ha bubbelbadet i ena hörnet och i det hörnet så ska jag sätta upp plexiglas som täcker den utsatta området med ca en cm distanser så att det blir en lyftspalt. Då borde väll panelen klara sig? varför ska jag limma uppreglarna istället för plåtregel är det inte stor riskt att de möglar?
 
Det går säkert bra om du ser till att panelen har en liten distans mot golvet också. Anledningen till att limma reglar var väl för att jag tänkte badrum och att du då bör ha ett tätskikt bakom, sen så sätter man väl normalt upp panel med små dykert (dolt), jag tror inte det fungerar så bra att spika i plåtreglar, men jag vet inte säkert. Reglarna lär ju inte mögla mer än vad panelen gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.