Jag ska renovera våran lilla toalett där en riktig hemmapulare varit i farten tidigare. Som belysning ovanför badrumsskåpet har han dragit in en IKEA spot egenligen avsedd för bokhyllebelysning. Kabeln till den spotten är dragen genom väggen upp till en utrymme ovanför toaletten där spottens 12V transformator sitter intryckt i ett jordat uttag. Till detta uttag har han dragit en kabel till en dimmer belägen på väggen utanför toaletten.

Trots det rätt ruffiga tillvägagångssättet så funkar det som det ska och har gjort så i de fem år vi bott i huset. Nu är det dock dags att renovera toan och bland annat ska en IKEA ljusramp ("Musiker") upp där den gamla spotten satt.

Till frågan: är det så enkelt så att en vanlig jordad kabel kan dras från den nya ljusrampen och anslutas till kablarna som gått till det gamla jordade uttaget (som inte används som traditionellt uttag alls) ovanför toaletten? Kommer detta att funka/vara säkert?

Vi hade tänkt anlita en elektriker men samtidigt tänker man ju, om det bara behövs dras en dryg meter kabel genom det befintliga hålet i väggen, bryta strömmen i kåken och koppla in färg mot färg på kablarna i det jordade uttaget (som då kommer att sluta sina dagar som uttag) så är man ju lite sugen på att snåla ur på elektriker-kostnaden...
 
Man behöver göra en helhetsbedömning för att kunna svara på den frågan. El i badrum är extra kinkigt.
- Var kommer lampan att hamna jämfört med duschen?
- JFB krävs
- Är nya lampan dubbelisolerad?
- Hur kommer den att styras? Inbyggd brytare/dimmer?
 
Hej Bo, tack för ditt svar. Det är alltså endast en toalett med handfat. Jätteliten dessutom. Belysningen kommer att hamna cirka 10 cm från taket, ungefär 1 meter ovanför handfatet. Belysningen är dessutom en badrumsbelysning med IP21 så den ska nog funka fint i det här utrymmet.

Jag fick nyss bekräftat via en bekants elektriker-kontakt att det funkar fint att ta bort mitt vägguttag i utrymmet ovanför toaletten och ersätta det med en kopplingsdosa som jag sen drar belysningskabeln till. Känns som att detta blir seriöst nog för mig. Om jag känner mig osäker under min installation så kallar jag in en elektriker såklart.
 
Ja, en toa är inte lika kinkig ;)
 
Inga dolda kopplingsdosor, tack.
I alla fall inte någon dosa som inte är relativt lättillgänglig via att skruva bort en bräda eller en liten skiva eller dyl. Ovanför gipstak, nej.
//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Inga dolda kopplingsdosor, tack.
I alla fall inte någon dosa som inte är relativt lättillgänglig via att skruva bort en bräda eller en liten skiva eller dyl. Ovanför gipstak, nej.
//Patrik
Jag antar att du skriver som så för att det är opraktiskt men inte olagligt?
 
JOW skrev:
Jag antar att du skriver som så för att det är opraktiskt men inte olagligt?
Så vitt jag vet så är det inte tillåtet.

//Patrik
 
Okay, ja, jag vet inte...
Bara undrade/passade på att fråga....
 
Enligt föreskrifterna så skall alla kopplingar vara åtkomliga för inspektion. Det är de inte om man måste riva ett tak eller liknande.
 
Jag ser inte var det står att kopplingsdosan blir dold? Men man kan ju undra exakt vad "ovanför toaletten" är för slags utrymme.
 
Kan vara en kattvind eller vad som helst.. bara TS vet.. :)
 
"Ovanför toaletten" betyder ett inbyggt skåp ovanför toan. Det är alltså fullt åtkomligt genom att ställa sig på en pall och öppna en liten dörr. Frid och fröjd alltså.

Kopplade förresten in hela baletten nu ikväll, funkar finfint. Tack för er feedback.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.