Tyresö
Undrar vad ni som inte alltid har tillgång till björkved, använder för tändmaterial till veden i kaminen. Blev för några år sedan trött på att använda tidningspapper, som bara sotar igen kaminglasen, och då tillverkade jag egna tändblock.

Med cirkelsågen sågade jag ut ett gäng med 3 cm breda spånskiveribbor av en gammal väggspånskiva. Ribborna staplade jag på hög i kap/gersågen och sågade ribborna i 3 cm-bitar. Efter en timmes sågande hade jag tändblocksbitar för 4 år framåt och dom förvarar jag i en låda på vinden. Tar bara fram det jag behöver när en laddning ska mättas med lampolja.

en laddning spånbitar lägger jag sen i en urdiskad glasslåda (bigpack 2 L) och fyller upp med lampolja som bitarna får ligga och dra i 2 min. Därefter häller jag tillbaka överbliven lampolja i flaskan. Så enkelt tillverkar jag egna tändblock - en laddning räcker i 2 - 3 veckor

Dom lampoljemättade bitarna är väldigt mycket bättre än vanliga tändblock - och väldigt mycket billigare pga en gammal spånskiva har väl alla hemmafixare liggande, och årsförbrukningen av lampolja är ca: 1 L .

Alltså nästan gratis tändblock!

Finns det fler som har testat detta, eller finns det någon som har andra lösningar på ett billigt och enkelt sätt att tända veden till kaminen?
 
  • Gilla
Danjel
  • Laddar…
jag brukar daska på lite whisky...
 
Kanonbra tips. Tack! :) men vad är lampolja? fotogen? :)
 
Tyresö
vedklyven skrev:
jag brukar daska på lite whisky...

Alkoholmissbrukare där!!! Whiskey ska drickas - mycket och ofta!
 
Tyresö
bearpower skrev:
Kanonbra tips. Tack! :) men vad är lampolja? fotogen? :)
Lampolja som man har till ex,vis scoutlyktor.
 
Tyresö skrev:
Alkoholmissbrukare där!!! Whiskey ska drickas - mycket och ofta!
hähähä ja det är nog därför jag känner mig lite dåsig efter jag tänt kaminen :D :D
 
Tretex dränkt i hemkört
 
gillis018 skrev:
Tretex dränkt i hemkört
Hehe:D:D
 
Vellpapp doppat i stearin brinner bra, rulla i hop och doppa i smältande sterin (gamla ljusstumpar)
 
W
Kör med tretex utan något dopp i grytan. Funkar kanon, brinner länge och bra och är lätt att tända
 
silversmeden skrev:
Vellpapp doppat i stearin brinner bra, rulla i hop och doppa i smältande sterin (gamla ljusstumpar)
Påminner om scoutfjuttarna (längst ned på den här sidan http://vedeldning.rumtid.se/a6.htm ) som jag gjorde ett tag. Nu köper jag braständare i stället. Lite lat och bekvämt, javisst :)
 
Tidningspapper är underskattat / felhanterat :
Man skall göra lätta "bollar" av det: max 1/2 tidningssida per boll, lätt ihopknölat. Stapla sedan "ved" så att det inte trycker på papperet (Gör gärna ett "bygge" med halva brännkammaren med grov ved, papperet vid sidan och lite lagom "nedfallssäkrad" ved ovan papperet), tänd med bra drag på tilluftsspjället och det blir som en riktig "masugn" .....
 
Testade Tyresös modell på tändklossar : lätta att göra och funkar faktiskt kanon bäst hittills!
 
Jag kör också med Tretex blandat med "småflis", alltså spån och dylikt + braständare. Känns ju bra att Tretex brinner så bra, när man har det i väggarna :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.