Har byggt mig ett litet litet fräsbord som man kan sätta fast i bordssågen.

Jag gjorde det som ett kul expriment då jag hade en fräs liggandes oanvänd och riktigt trångt om utrymme i min lilla verkstad.

Den funkar riktigt bra med bordssågens anhåll och justering med insexnyckel ovanifrån.

wpid-20120815_0721511.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

wpid-20120815_072253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag beskriver hela bygget på min nystartade blog: http://www.exeton.se
 
  • Gilla
eriobe och 5 till
  • Laddar…
Snygg och intressant lösning! :)
 
Du blev precis min hjälte!
Jag har själv en GTS10 och funderingar på fräsbord. För bara några veckor sedan tänkte jag att man borde kunna nyttja ett bord som kan vara både stativ till bordsågen och som stativ till ett hemmabyggt bord till en fräs. Detta känns ännu bättre.

Jag antar att du kan nyttja längdanslaget som vanligt även till fräsen?
 
Kul att det uppskattas!

Längdanslaget kan skjutas hela vägen över fräsbordet. Kolla min blog så ser du bilder på det.

Jag har byggt en arbetsbänk som har en del som är så låg att när bordssågen står på den så kommer arbetsytorna i samma höjd. Har finns en anna tråd om det, dock har jag inte postat resultatet i den tråden så här kommer en bild.

20120519_205357_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Snabbvyggde en sådan till min gts10 för något år sedan, blev inget bra då jag var för stressad och inte tänkte igenom det så noga innan. Nu skall jag bygga efter ritning!
 
  • Gilla
BenkeO
  • Laddar…
Snyggt jobbat :) Man blir dock lite full av att titta på den sista bilden på arbetsbänken... Varför är det så snett mot skåpet som står under?
 
Golvet i mitt garage är oljegrus direkt på fyllning, anno 1977. Sen dess har marken skjutit upp och ner några ggr. Jag är en av få som kan stänga garageporten på min gata. Så det du ser är att golvet är 15 cm lägre vid väggen.

Har med avund sett bilder på andras snickarverkstäder med betonggolv. Det är ett litet för stort jobb att gräva ur, isolera och gjuta. Speciellt med 210 cm i takhöjd så man inte kan ta in vettiga maskiner... Får bli ett framtida projekt.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Jaha då hade jag inte fel på synen då iaf :) Såg väldigt konstigt ut, trodde det var något skumt objektiv du fotat med först men fick inte ihop det heller riktigt. Tänkte inte ens tanken att golvet kunde vara snett :)
 
Knappa 2år efter trådstarten har jag börjat sågat till delarna... skivan och låsbitarna klara, kan behövas en fin-fräsning för att få till höjden/borden plana. :)
Samt börjat klura på hur bäst fästa den fasta basen till GMF1600CE.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Jag gick samma väg och monterade den fasta basen i sågbordet, har använt det en del och jag är i stort sett nöjd.Hålet i bordet för höjning av fräsen fylls med spån så jag får pilla/blåsa ur det. Detta är väl det jag upplevt som mest störande men är ju inget stort problem:) Det var ett smidigt sätt att få till en bordslösning för mig med starkt begränsat utrymme och det är ju bara att lyfta ur fräsmodulen på ett ögonblick om man vill.

Lycka till med ditt bygge.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ceson skrev:
Jag gick samma väg och monterade den fasta basen i sågbordet, har använt det en del och jag är i stort sett nöjd.Hålet i bordet för höjning av fräsen fylls med spån så jag får pilla/blåsa ur det. Detta är väl det jag upplevt som mest störande men är ju inget stort problem:) Det var ett smidigt sätt att få till en bordslösning för mig med starkt begränsat utrymme och det är ju bara att lyfta ur fräsmodulen på ett ögonblick om man vill.

Lycka till med ditt bygge.
Tips mottages tacksamt hur du fäste den fasta basen :)
En tanke var att bara bulta fast den med försänkta, genomgående bult uppifrån, men frågan är om fräsen hamnar för långt ner?
 
Jag gjorde så plus att jag fräste ner den lite i skivan.
Fräs2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ska jaga M4 skruv och försänkare imorrn.. :)
Undrar om inte detta är vad som behövs för att äntligen göra klart stolphattarna till altanräcket...?
Sen om inte UPS sjabblar, som i torsdags.. Så dyker FSN-KIT upp, ihop med 4mm fräs och en hög Lamello-kex.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag har köpt dessa försänkare som jag tycker är riktigt bra.
Ja det kan behövas att få en liten knuff av något slag för att göra klart det sista (fråga mig inte hur jag vet det):)

Ser fram emot bilder på bygget av fräsbordet och lösningar och idéer runt detta som jag skamlöst kan stjäla;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vilken adress har din blogg? Hamnar på nåt konstigt ställe bara.


h64 skrev:
Har byggt mig ett litet litet fräsbord som man kan sätta fast i bordssågen.

Jag gjorde det som ett kul expriment då jag hade en fräs liggandes oanvänd och riktigt trångt om utrymme i min lilla verkstad.

Den funkar riktigt bra med bordssågens anhåll och justering med insexnyckel ovanifrån.

[bild]
[bild]
Jag beskriver hela bygget på min nystartade blog: [länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.