Har kollat runt på olika forum om solfångare. Huvudsakligen diskuteras två sorter, vaccumrör eller plana solfångare. Min tanke är då att går de inte kombinera de två olika modellerna? Problemet skulle ju då vara att bygga en låda med kopparrör el. dylikt o sen vaccumsätta den o få vaccummet att stanna kvar. Är bara en tanke än så länge, men då jag jobbar lite med lim i olika former så skulle de gå o lösa. MEN blir de nån effekt motsvarande vaccumrör eller är jag helt ute o seglar. Några ideer.?
 
Eftersom vakuum är en bra isolator så skulle värmeutsrålningen minska och därmed får man en effektivare plan solfångare, så tanken är inte dum. :)
Frågan är då vilken typ av glas som du avser att använda? Vanligt 3mm fönsterglas anser jag är uteslutet på grund av att detta glas kommer inte att orka stå emot det undertryck som vakuumet skapar, glaset kommer med all säkerhet att implodera. Säkert krävs det ett glas som håller en tjocklek på 6mm för att det ska fungera. Kanske måste det också förses med någon typ av stödribbor eller liknande för att det ska hålla. Sedan återstår ju problemet med att få solfångarlådan att hålla tätt så att inte atmosfärtrycket kan tränga in, men det bör ju gå att lösa.
 
Tjena tompas11. Har skissat lita på en låda med stödribbor som du nämnde. Har funderingar på att använda armerat glas(såna med rutmönstrad ståltråd i) om de inte försämrar solinstrålningen. Pratade med en glasmästare om de, men han hade för lite kunskap om solfångare.
 
Solinstrålningen blir förmodligen något lägre med armerat glas men hur mycket (eller hur lite) är svårt att säga. Annars är ide´n god att testa med sådant glas. En tanke slog mig om man kunde använda någon typ av glas som har någon eller några gångers förstoring. Alltså som ett brännglas. Dels blir ju glaset tjockare och dels så bör det ge en högre temperatur i solfångaren. Vet dock inte om detta glas finns att få tag i och vad det i så fall skulle kosta.

Ditt projekt är annars mycket intressant så fortsätt att skissa och skriva om hur det går på denna tråd.
 
Har kollat lite på rördelar o dylikt, kan lösa ingången och utgången med d-nippel (svetsning). Sen har jag reflektorer från takarmaturer som "speglar" till rören. Vill ju ha en tempgivare i topp oxå. Hur löser man de? Alltså en kabel in i lådan?
 
Hur "jobbar" en bilruta? Blir de varmare i mitten eller vart tar värmen vägen?
 
Om du med bilruta menar en vindruta så är den laminerad och välvd men är lika tjock över hela ytan så den fungerar som en vanlig glasruta dock är den betydligt hållfastare. Moderna bilar har även laminerade sidorutor. Dessa var tidigare utförda i härdat glas.

Kabel in i lådan kan kanske dras genom ett rör eller liknande, som tätas med silikon.

Hur har du tänkt använda reflektorerna från takarmaturerna? Rören bör ju ha kontakt med en absorbatorplåt för att öka effektiviteten.
 
Tanken var väl mest att solstrålarna skulle reflexteras så dom träffar rören runt om, men de kanske är bättre med en absorbatoryta? :confused:
 
Finns kanske risk för att du reflekterar ut solinstrålningen när den väl kommit in i lådan i stället för att behålla den där.
Tror nog att en svart absorbatorplåt är att föredra ändå.
Hur har du tänkt lösa problemet med att få lådan tät så att vakuumet inte försvinner med tiden? Det kan ju bli ganska stora temperaturväxlingar och därmed materialutvidgning resp. materialkrympning.
 
Har inte kommit så långt än. Har iaf hittat material både för rör och kabel. Kikat lite på laminarde rutor men då m2 va lite klen får jag återkomma till de. Har du mått för utvidning per m3, går de att använda typ ett tryckkärl till vvs system eller blir de för hög temp. Skulle så va fallet finns de ju alltid material som utvidgar sig vid högre temp. Ett rör till å de har löst sig.
 
De fins ju glas som släpper in UV men inte ut. Hur skulle reflektorerna fungera då?
 
Har du inte glömt en liten väsentlig parameter nämligen hållfastheten?
Med 1 Kg/ cm2 så blir det 10 ton tryck på en m2 glasruta.
Sug på den karamellen ett tag innan du skaffar en vacuumpump :(

Jämför med hur tjockt glas ett akvarium med 10 m hög ruta skulle ha.
 
Det måste nog vara ett rör för att hålla, och då blir det ju en U-pipe solfångare (som finns att köpa)
 
Gärna fler ideer om de här. Måste gå o lösa, eller? Vad är de för skillnad på ett glas som tål hög värme o övertryck, med ett dito hög värme o undertryck? Jag menar glas för såna installationer finns ju. Frågan är ju om de.
 
BAS skrev:
Har du inte glömt en liten väsentlig parameter nämligen hållfastheten?
Med 1 Kg/ cm2 så blir det 10 ton tryck på en m2 glasruta.
Sug på den karamellen ett tag innan du skaffar en vacuumpump :(

Jämför med hur tjockt glas ett akvarium med 10 m hög ruta skulle ha.
Men det talades ju om stödribbor, eller hur? I så fall behöver väl inte hållfastheten vara ett problem? Vilket tryck klarar vanligt härdat glas om det har stöd, t ex varje 15-20 mm? Bara en tanke...

Idén tycker jag verkar vara bra. Kanske är den t o m väldans bra. Det man undrar lite över är varför det inte redan gjorts av någon av dom stora företagen i branchen...

Må gott!
/ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.